Jan Leffelaar, bestuurder van het eerste uur op de Amstelveenlijn
Leesduur 3 minuten

Afscheid van de Amstelveenlijn

Jan Leffelaar werkt al heel wat jaren voor GVB: sinds 1977 om precies te zijn. Jan begon als metrobestuurder op de lijn 53 en 54, en was vanaf het eerste uur betrokken bij de dan nog gloednieuwe Amstelveenlijn. Hij werd in die tijd verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe metrobestuurders. Jan reed maar wat graag op de Amstelveenlijn: “na Zuid ga je lekker de drukte in, dan valt er toch veel meer te zien als bestuurder”.

Voor het overgrote deel van alle metrolijnen geldt, dat je op een vrije baan rijdt. Voor de Amstelveenlijn is het zo dat je juist tussen het verkeer komt te rijden na station Zuid. Jan legt uit: “Je kreeg veel meer mee van de drukte in de stad, de reizigers en natuurlijk alle andere weggebruikers. Dat heb ik altijd heel erg leuk gevonden al waren daar natuurlijk ook risico’s aan verbonden. Gelukkig ben ik zelf nooit betrokken geweest bij een ongeluk, zoiets laat je natuurlijk nooit meer los”.

Technische kennis

De sneltram is een bijzonder voertuig, we schreven er hier al eerder over. Voor de metrobestuurders betekende dit dat je bij eventuele storingen snel een goed idee moet hebben van de vermoedelijke oorzaak. “Storingen met dit type voertuig waren er helaas te vaak”, zo weet Jan. “Het omschakelen van metro naar tram op station Zuid was vaak een spannend moment. Het gebeurde meer dan eens dat een planktrede bleef haken of de deuren dienst weigerden. Een monteur is niet snel ter plaatse, bovendien moet een monteur van tevoren weten welke reserveonderdelen hij eventueel mee moet nemen, anders moest ‘ie weer terug. Voor de bestuurders was dit dus een extra aandachtspunt tijdens de opleiding. Je moet je materieel goed kennen”.

Na Zuid ga je lekker de drukte in, dan valt er toch veel meer te zien als bestuurder.

Materieelgebrek op de Amstelveenlijn

De laatste jaren was er het nodige te doen over een tekort aan materieel op de lijn 51. “De metrostellen hebben bij elkaar veel meer kilometers gereden dan vooraf rekening mee was gehouden”, vervolg Jan. “Dat vraagt om meer onderhoud en dus stonden een aantal metrostellen regelmatig in de werkplaats. Daar zijn we natuurlijk op aangesproken door onze reizigers, die meer dan eens in een stampvolle metro terecht kwamen. De verbouwing die nu wordt gestart zie ik als een zegen: we krijgen dan eindelijk een aparte lijn naar Amstelveen zonder dat we vanaf Zuid hoeven te schakelen. Veel minder storingsgevoelig en dus veel betrouwbaarder voor onze reizigers. In de tussentijd gaan we rijden met een buspendel en blijft lijn 5 rijden zodat reizigers nog steeds van A naar B kunnen.”

Gepast afscheid

Of Jan weemoedig is over de laatste rit naar Westwijk, van zaterdag 2 op zondag 3 maart? “Ja, natuurlijk gaan we onze ritten naar Amstelveen missen maar de lijn blijft natuurlijk gewoon bestaan. Wél gaan we een andere route rijden, maar van een afscheid is nog geen sprake. Aan de Amstelveenlijn hebben we veel goede maar ook een aantal nare herinneringen. Met onze collega’s komen we zaterdagavond bij elkaar om terug te blikken op 28 jaar Amstelveenlijn en stappen we later op de avond in voor de laatste rit.”

Meer weten over de wijzigingen op de Amstelveenlijn? Check de reisplanner voor je vertrek of bekijk alle wijzigingen die we hier voor je op een rijtje hebben gezet.

© GVB 2019