Servicebalie met plastic folie
Leesduur 4 minuten

Grotere ponten Oostveer, metrolijn 51 vervalt en conducteurs achter plastic folie

Na de verscherpte maatregelen van de overheid afgelopen maandag om het coronavirus verder in te dammen, heeft GVB in overleg met de ov-sector opnieuw aanvullende maatregelen genomen. Alle openbaar vervoerders, dus ook GVB, worden door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken hierbij samen op met de branchevereniging OV- NL. Als het gaat om maatregelen volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM.

1,5 meter afstand

De overheid schrijft voor dat iedereen 1,5 meter afstand moet houden, ook in het ov en op onze perrons en stations. Op dit moment onderzoeken ov-bedrijven samen met de overheid hoe deze maatregel toegepast kan worden voor het ov. Wij vragen reizigers ook zelf na te denken: zorg voor genoeg afstand in onze voertuigen en veerponten. Ga niet naast of achter elkaar zitten, maar zo verspreid mogelijk. Is het druk, overweeg dan om een ritje later te nemen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk om hier goed mee om te gaan. Het advies is om het ov alleen te gebruiken als dat echt noodzakelijk is.

Servicebalies afgeschermd met plastic folie

Onze servicebalies in de tram zijn uitgerust met plastic folie waardoor conducteurs vanaf nu afgeschermd zitten. Door deze maatregel is er ook weer beperkt kaartverkoop mogelijk. Behalve voor de tramlijnen 5, 6, 19 en 24. Op deze lijnen is geen conducteur aanwezig, dus daar is geen kaartverkoop mogelijk want de bestuurder verkoopt nog steeds geen kaartjes. In de huidige situatie waarbij het aantal reizigers sterk is teruggelopen, hebben we ervoor gekozen alleen op de drukste lijnen en tijdstippen een tram met conducteur te laten rijden. Vanwege de beperkte capaciteit is het nu niet meer toegestaan om fietsen mee te nemen in tramlijn 26.

Deuren tram automatisch geopend

Alle deuren, behalve de bestuurdersdeur, worden automatisch geopend zodat reizigers daar kunnen in- en uitstappen. Op de voorste deur, bij de bestuurder, hangt een poster waarop dit is aangegeven.  De bestuurderscabine is nog steeds afgezet met linten. We adviseren reizigers voor vertrek het saldo op hun ov-chipkaart te checken of vooraf een vervoerbewijs te kopen bij onze automaten of online in onze webshop. Ook de deuren van de metro worden automatisch geopend. Dit duurt iets langer dan normaal, omdat de bestuurder eerst de metro stil moet zetten op het perron en pas dan de deuren kan open. We vragen reizigers geduld te hebben.  Helaas kunnen we op vier stations niet automatisch de deuren openen omdat we dan het klimaat in de metro niet op peil kunnen houden. Deze stations zijn: Gaasperplas, Gein, Isolatorweg en Noord.

Lijn 51 vervalt

Vanaf aanstaande maandag 30 maart vervalt lijn 51. Ook bij metro is aantal reizigers is teruggelopen en is er uitval van personeel. Tussen Isolatorweg en Overamstel kunnen reizigers gebruik maken van lijn 50. Tussen Spaklerweg en Centraal Station van lijn 53 en 54. Alleen voor de doorgaande verbinding tussen Overamstel en Spaklerweg moeten reizigers een klein stukje omreizen: met lijn 50 naar Van der Madeweg en daar overstappen op lijn 53 of 54. Of andersom natuurlijk, afhankelijk van de reisrichting.

Grotere ponten, meer ruimte op Oostveer en Houthaven/Distelweg

Op het Oostveer en op de gecombineerde veerverbinding Houthaven/Distelweg zetten we momenteel grotere IJveren in. Hierdoor hebben reizigers hier meer ruimte om de 1,5 meter afstand onderling te houden. Aan boord van onze veren zijn reizigers zelf verantwoordelijk om de gepaste afstand tot elkaar te houden. Er zijn geen speciale markeringen aangebracht.

Aangepaste openingstijden Service & Tickets en Klantenservice

Onze Service & Tickets-vestigingen op Centraal Station en Station BijlmerArenA zijn vanaf maandag 30 maart van 10:00 tot 18:00 uur geopend. De locaties in Noord en Zuid zijn gesloten. Ook onze Klantenservice heeft aangepaste openingstijden. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur, zowel telefonisch als online via webcare. De wachttijden aan de telefoon zijn mogelijk langer zijn dan je van ons gewend bent. Wij vragen hiervoor je begrip. De meest gestelde vragen en antwoorden vind je op onze website.

Tijdelijke werkzaamheden bij Centraal Station

Vanaf volgende week gaat Fase 2 van het project ‘De Entree’ van start. Op en rond het Stationsplein zullen intensieve werkzaamheden plaatsvinden. Het tramplatform aan de Westzijde wordt opgeknapt. Zo worden sporen vervangen en wordt het plein opnieuw ingericht. Lees hier welke invloed dit heeft op lijn 2, 12, 13 en 17. De werkzaamheden duren tot dinsdag 11 augustus.

Kijk hier voor meer informatie.

© GVB may 2020