Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 3 minuten

Met de auto of de metro naar de Zuidas?

Mensen die ten noorden van Amsterdam wonen en op Zuidas werken, waren voorheen vrijwel gedwongen om met de auto naar hun werk te gaan. Met de komst van de Noord/Zuidlijn verandert dit. Een pilot moet uitwijzen of de metro nu een goed alternatief vormt voor deze groep forenzen.

Verkeersdrukte op de A10

Amsterdam en drukte, ze worden vaak in één zin genoemd. En dat zal de komende jaren niet veranderen. Door de economische ontwikkelingen neemt de verkeersdrukte op de ring A10 gestaag toe. Zuidas is de dagelijkse bestemming van veel forenzen, daarom wordt continu gezocht naar manieren die ervoor zorgen dat mensen minder vaak de auto pakken. Het verkeer vanuit het gebied ten noorden van Amsterdam is daarbij een goed begin, omdat er voorheen weinig andere OV-mogelijkheden waren. Mensen uit die regio zijn dus gewend om met de auto naar hun werk te reizen. Olivier Otten, directeur van Hello Zuidas : “We willen mensen verleiden om bij aankomst bij de Ring hun auto te parkeren bij P&R Noord en de laatste tien kilometer met de Noord/Zuidlijn af te leggen. Het traject duurt maar vijftien minuten en je komt veilig en droog op je werk aan.”

Station Zuid. Foto: Gé Dubbelman

Gratis parkeren en reizen

Voordelig parkeren bij een P&R is tot nu toe alleen voorbehouden aan mensen die in het centrum werken. Olivier hoopt dat het nieuwe College zich hier snel over wil buigen en Zuidas meeneemt in de regeling. “Maar we gaan daar natuurlijk niet op zitten wachten, we beginnen alvast met onderzoeken of forenzen de Noord/Zuidlijn daadwerkelijk een goed alternatief vinden”, vertelt Olivier. Binnenkort start daarom een pilot van GVB, Hello Zuidas en Zuidasdok: drie maanden lang mag elke maand een groep van vijftig reizigers gratis de auto parkeren bij P&R Noord en vervolgens gratis met de Noord/Zuidlijn naar Zuidas reizen. Achteraf krijgen ze een vragenlijst voor terugkoppeling van hun ervaringen.

Station Noord. Foto: Gé Dubbelman

Veel belangstelling
Inmiddels is de inschrijving geopend en er is veel belangstelling. “De eerste pilotmaand zit helemaal vol, de tweede en derde maand al voor de helft”, zegt Olivier. “De aanmeldingen komen uit alle hoeken van Zuidas: er zitten mensen van ABN bij, maar ook horeca-ondernemers, medewerkers van de VU en advocaten. Ik heb zo het gevoel dat dit in een grote behoefte gaat voorzien.”

© GVB 2018