Trambalie afgezet met linten
Leesduur 3 minuten

Update coronavirus: geen kaartverkoop conducteurs en Service & Tickets

De ontwikkelingen rondom de verspreiding van het coronavirus gaan snel. We bekijken van dag tot dag de effecten daarvan op onze dienstregeling en onze medewerkers. Zoals vrijdag 13 maart aangegeven, reizen momenteel veel minder mensen met ons OV. De nieuwe uitbreiding van de maatregelen door de scholen, kinderdagverblijven, horecagelegenheden en sportclubs te sluiten, zal leiden tot nog minder reizigers. Ook zijn er door aangescherpte adviezen vanuit het RIVM meer GVB-medewerkers uit voorzorg thuis. Sinds afgelopen vrijdag zijn er daarom aanpassingen in onze dienstregeling. Ook gelden er extra maatregelen voor reizen met de tram en bus. Vanaf vandaag, maandag 16 maart, komen er nieuwe maatregelen bij:

Conducteurs verkopen geen kaartjes

Reizigers kunnen tijdelijk geen kaartje kopen in de tram. Controleer vooraf of er voldoende saldo op je ov-chipkaart staat. Je kunt ook een kaartje kopen bij een van onze kaartautomaten of online. U dient als reiziger te beschikken over een geldig vervoerbewijs en als gebruikelijk in en uit te checken. Met deze maatregelen beperken we het aantal contactmomenten tussen medewerkers en reizigers. De balie van de conducteur is vanaf vandaag ook afgeschermd met linten. Zo is er meer afstand tussen de reizigers en de conducteur.

Lees hier over de in- en uitstapregels bij tram en welke uitzonderingen er gelden voor mensen met een kinderwagen, voor mindervaliden en voor fietsen op lijn 26.

Geen kaartverkoop bij Service & Tickets, wel nog informatievoorziening

Ook bij de Service & Tickets balies van GVB is het vanaf vandaag niet meer mogelijk om een kaartje te kopen. Wij verzoeken reizigers om bij een van onze automaten of online een geldig vervoerbewijs te kopen. Ook worden de balies van Service & Tickets afgeschermd met linten. Zo beperken we het aantal contactmomenten met reizigers. Onze medewerkers kunnen u wel helpen met het kopen van een kaartje bij de automaat en vragen beantwoorden. Ondanks dat onze automaten vaker worden schoongemaakt, adviseren wij onze reizigers het zekere voor het onzekere te nemen en uit voorzorg plastic handschoentjes en/of papieren doekjes mee te nemen om daarmee de knoppen van de kaartjesautomaat in te drukken.

Houd www.gvb.nl in de gaten voor de actuele openingstijden van alle Service & Tickets vestigingen. Vanwege de personele bezetting kan deze afwijken van de normale openingstijden. Onze Klantenservice is op dit moment minimaal bezet. We vragen reizigers dan ook om hun vragen te stellen via het webformulier of via WhatsApp. We realiseren dat onze dienstverlening in deze tijden door overmacht anders is dan u gewend bent. We rekenen op uw begrip.

Deuren metro en tram automatisch open

Veel reizigers vragen ons of de deuren niet automatisch open kunnen. Onze tram- en metrobestuurders zorgen sinds vrijdag 13 maart dat dit automatisch gebeurt bij alle haltes en stations. Reizigers hoeven hierdoor niet meer op de knop te drukken. Het duurt wellicht wel iets langer voordat reizigers in- en uit kunnen stappen. Helaas kunnen we op vier stations niet automatisch de deuren openen omdat we dan het klimaat in de metro niet op peil kunnen houden. Deze stations zijn: Gaasperplas, Gein, Isolatorweg en Noord.

Lees hier nogmaals over de in- en uitstapregels bij tram en welke uitzonderingen er gelden voor mensen met een kinderwagen, voor mindervaliden en voor fietsen op lijn 26.

De OV-sector en het coronovirus

Alle openbaar vervoerders, dus ook GVB, worden door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken hierbij samen op met de branchevereniging OV- NL. Als het gaat om maatregelen volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM.

© GVB april 2020