Alle OV-bedrijven passen jaarlijks hun tarieven aan. Voor 2025 betekent dit een gemiddelde tariefstijging van 3,34%. Dit is een landelijk vastgesteld percentage gebaseerd op de Landelijke Tarieven Index (LTI). Onze opdrachtgever, de Vervoerregio Amsterdam stelt jaarlijks de tarieven vast voor de OV-bedrijven in de regio Amsterdam. Dat doet zij op basis van voorstellen die door de vervoerders zijn ingediend. Dinsdag 19 november is akkoord gegeven op onze tarieven voor 2025.
Verschillende nieuwe producten voor op de betaalpas
In 2025 worden volgende stappen gezet in de ontwikkeling van OVpay. We introduceren nieuwe producten, zoals GVB Max voor reizen met de betaalpas. GVB Max is onbeperkt reizen met alle GVB-daglijnen voor maximaal € 10,- per dag. Reizigers hoeven hier niets voor te doen, alleen in- en uitchecken met hun betaalpas. Per dag wordt tot een maximum van € 10,00 automatisch afgeschreven hoeveel is gereisd.
Volgend jaar kunnen ook de abonnementen GVB Vrij en Randstad Noord Vrij op de betaalpas worden gezet. GVB Vrij is onbeperkt reizen voor een vast bedrag per maand. Samen met EBS en Connexxion introduceren we in de loop van 2025 het Randstad Noord Vrij (RNVA), een doorlopend maandabonnement als vervanging voor het abonnement Randstad Noord Zone (RNZA).
Tarieven: basis- en kilometertarief
Het totale tarief voor het reizen met OV bestaat uit een basistarief en een kilometertarief. Het basistarief is het tarief dat elke reiziger aan het begin van de reis per bus, tram of metro betaalt. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk en gaat in 2025 omhoog van € 1,08 naar € 1,12. Het kilometertarief is het tarief dat je betaalt voor de afgelegde afstand. In 2025 gaan reizigers bij GVB 20,7 eurocent per kilometer betalen. Dat is 1,1 eurocent meer dan in 2024.
Landelijke Tarief Index (LTI)
Hoe komen de tarieven voor het OV tot stand? Elk jaar worden de tarieven geïndexeerd met de Landelijke Tarief Index (LTI). Deze komt tot stand door een weging van de loon-, energiekosten- en inflatieontwikkeling. Zo lopen de tarieven enigszins mee met de ontwikkeling van de kosten van de vervoerbedrijven. Hierdoor kunnen de vervoerders in tijden van inflatie hun gestegen kosten blijven betalen.
Geen stijging in 2024 geweest
De openbaarvervoertarieven stegen in 2024 niet; ondanks stijgende kosten voor personeel, materieel en brandstof. Die kosten waren er nog steeds, maar de Vervoerregio Amsterdam heeft de vervoerders hiervoor gecompenseerd dankzij extra financiële steun vanuit het Rijk. Ook in 2025 wordt de prijsstijging uit 2024 van 11,72% niet doorgevoerd. Hiervoor blijft het Rijk financiële middelen beschikbaar stellen. De tarieven in 2025 stijgen wel mee met de huidige inflatie.