Organisatiestructuur

De organisatiestructuur van GVB is gebouwd rond drie sectoren: Algemeen, Financiën, Techniek & Operatie. In totaal werken er ongeveer 5.000 medewerkers, uitzendkrachten en externen bij GVB.

 

 

Onze organisatiestructuur is gebouwd rond drie sectoren: Algemeen, Financiën, Techniek & Operatie. De algemeen directeur, financieel directeur en de directeur Techniek & Operatie vormen samen de statutaire directie. Ieder directielid heeft een sector als aandachtsgebied en stuurt de afdelingen van die sector aan.

 

 

Algemeen

  • Veiligheid
  • Strategie
  • MVO
  • Commercie
  • Human Resources
  • Corporate Communicatie
  • ICT en Innovatie
  • Portfoliomanagement
  • Concern- en Directiesecretariaat
  • Interne Audit
  • Stakeholdermanagement

Financiën

  • Concerncontrolling
  • Concernadministratie
  • Activa BV
  • Facilitaire Zaken
  • Inkoop
  • Juridische Zaken
  • Compliance en Integriteit
  • Risicomanagement
  • Privacy

Techniek & Operatie

  • Bus
  • Metro
  • Tram
  • Veren
  • Verkeersleiding
  • Service en Veiligheid
  • Railmaterieel
  • Rail Services
  • Projectbureau
  • Verwerving Materieel

GVB Holding NV

GVB is een naamloze vennootschap: GVB Holding NV. De gemeente Amsterdam is voor honderd procent aandeelhouder. De vennootschap heeft ook enkele dochterondernemingen:

  • GVB Exploitatie BV: openbaar vervoer per bus, tram en metro in de Concessie Amsterdam, beheer en onderhoud voertuigen.
  • GVB Veren BV: de veerdiensten over het IJ en Noordzeekanaal (exploitatie) en het beheer en onderhoud van de veren, ponten en infrastructuur.
  • GVB Activa BV: beheer strategische bedrijfsmiddelen, waaronder metro’s, trams, bussen, werkplaatsen en het OV-chipkaartsysteem.
  • GVB Infra BV: beheer en onderhoud van de railinfrastructuur voor metro en tram.
  • GVB Stations Retail & Ontwikkeling BV: ontwikkeling en exploitatie van commerciële activiteiten op metrostations, bijdragen aan de verblijfskwaliteit op de Amsterdamse metrostations.
  • GVB Commercieel Vervoer BV: personenvervoer als aanvulling op het openbaar vervoer. Een voorbeeld is de Gelderlandpleinlijn, die in publiek-private samenwerking tot stand is gekomen.

© GVB 2019