Strategische doelen

GVB is door en door Amsterdam. We werken aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en mobiliteit voor mensen in Amsterdam en omgeving. De reizigers staan centraal in alles wat we doen.

Deel deze pagina

‘GVB verbindt Amsterdam’ – dat is onze missie. Die voeren we uit aan de hand van vijf strategische thema’s:

1. De beste (stads)vervoerder van Nederland worden

De klant, onze reiziger: daar doen we het voor. We willen voor hen de beste stadsvervoerder zijn. Op de ranglijst OV-Klantenbarometer wil GVB de eerste plaats bereiken van de (vier) grote steden.

2. Groeien naar één miljoen reizigers per werkdag

Hoe vaak maken reizigers gebruik van het openbaar vervoer? Sluit ons netwerk aan op de rest van de vervoerketen van reizigers? GVB wil groeien naar een vervoersvolume van één miljoen reizigers,
gemeten in reizigersritten per gemiddelde werkdag. We moeten hiervoor nog een groei realiseren van  ongeveer 19% ten opzichte van 2017.

3. Bij de vijf beste werkgevers van Amsterdam horen

Goed werkgeverschap is een centrale waarde voor GVB. In de Effectory/Intermediair-lijst van beste werkgevers van Amsterdam met meer dan 1.000 medewerkers, horen we bij de beste vijf werkgevers. We laten elke twee jaar een medewerkerbetrokkenheidsonderzoek uitvoeren door Effectory/Intermediair.

4. Minder afhankelijk zijn van subsidie

GVB wil zelfstandiger opereren en minder afhankelijk zijn van exploitatiesubsidies. De kostendekkingsgraad, de indicator voor de mate waarin GVB buiten exploitatiesubsidies in zijn eigen kosten kan voorzien, moet verder stijgen. Hoe hoger de reizigersopbrengsten, des te hoger de kostendekkingsgraad.

5. Sterke partner zijn voor Amsterdam

GVB wil actief en aantoonbaar bijdragen aan de leefbaarheid, economie en sociale veerkracht van de stad. We voeren ons MVO-beleid uit en streven de prestatiescores na die we ons ten doel hebben
gesteld voor CO2-emissie en arbeidsparticipatie.

© GVB 2018