Metro ruggengraat van netwerk

De metro vormt de ruggengraat van het Amsterdamse openbaar vervoer. Met de komst van de Noord/Zuidlijn is het hele ov-netwerk in de stad opnieuw ingericht, onder- en bovengronds.

Deel deze pagina

Visgraatmodel

Het oude, historisch gegroeide OV-netwerk verandert van structuur: van een kronkelig spinnenweb naar een strak visgraatmodel. Hierdoor kan de groeiende stroom reizigers sneller en comfortabeler naar meer bestemmingen in de stad. ‘Niet eerder in onze 118-jarige geschiedenis veranderden zoveel lijnen van nummer of route.

635 haltes

Dankzij het nieuwe netwerk kan tachtig procent van de reizigers sneller naar meer bestemmingen in Amsterdam reizen. Voor vier procent betekent het wel een extra overstap. In totaal zijn er in het nieuwe net vijf haltes bijgekomen. Het totaal aantal haltes in Amsterdam is dan 635. Per gemiddelde werkdag reizen momenteel meer dan 800 duizend reizigers met GVB. Dit aantal zal de komende jaren naar verwachting verder groeien.

Comfortabel en betrouwbaar

Het aandeel reizigers dat gebruikmaakt van de metro stijgt. Metro’s zijn immers snel, punctueel en kunnen veel reizigers op een comfortabele en betrouwbare manier vervoeren. Met de nieuwe Noord/Zuidlijn gaan vooral trams minder vaak naar het Centraal Station. Deze trams zijn met name ingezet op drukke oost-west verbindingen. De buitenwijken van Amsterdam blijven goed bereikbaar via hoogfrequente tram- en/of busverbindingen.

Lees het Vervoerplan 2018 (nieuw venster)

© GVB 2018