Visgraatmodel
Het oude, historisch gegroeide OV-netwerk verandert van structuur: van een kronkelig spinnenweb naar een strak visgraatmodel. Hierdoor kan de groeiende stroom reizigers sneller en comfortabeler naar meer bestemmingen in de stad. ‘Niet eerder in onze 118-jarige geschiedenis veranderden zoveel lijnen van nummer of route.
635 haltes
Dankzij het nieuwe netwerk kan tachtig procent van de reizigers sneller naar meer bestemmingen in Amsterdam reizen. Voor vier procent betekent het wel een extra overstap. In totaal zijn er in het nieuwe net vijf haltes bijgekomen. Het totaal aantal haltes in Amsterdam is dan 635. Per gemiddelde werkdag reizen momenteel meer dan 800 duizend reizigers met GVB. Dit aantal zal de komende jaren naar verwachting verder groeien.
Comfortabel en betrouwbaar
Het aandeel reizigers dat gebruikmaakt van de metro stijgt. Metro’s zijn immers snel, punctueel en kunnen veel reizigers op een comfortabele en betrouwbare manier vervoeren. Met de nieuwe Noord/Zuidlijn gaan vooral trams minder vaak naar het Centraal Station. Deze trams zijn met name ingezet op drukke oost-west verbindingen. De buitenwijken van Amsterdam blijven goed bereikbaar via hoogfrequente tram- en/of busverbindingen.