Veren in cijfers

GVB Veren voert sinds 1 juli 2013 in opdracht van de Gemeente Amsterdam de veerdiensten op zowel het IJ als het Noordzeekanaal uit. Een overtocht met de meeste veerponten is gratis voor voetgangers en (brom)fietsers.

Deel deze pagina

In Amsterdam zijn zeven veerverbindingen, waarvan er twee ook ’s nachts varen. Verder verzorgt GVB ook drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal bij Zaandam, Velsen en Assendelft. De vloot bestaat uit 19 veerponten. Met de komst van de duurzame nieuwe IJveren in de 60-serie en de aankomende nieuwe elektrische veerponten voor het Noordzeekanaal komt GVB steeds dichtbij de ambitie om alle veren uitstootvrij te maken.

Interessante informatie en weetjes vind je op Wikipedia en YouTube.

IJveer 60, 61, 62, 63, 64 en 65

Afmetingen 33,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,07 meter
Gewicht 280 ton
Max snelheid 19 km per uur
Aandrijving 2x elektromotor 250kW, 2x lithium-ion accu’s (totaal 134 kWh), 4x generatoren 143 kW, 2x roerpropeller – 300 kW
Aantal reizigers 310 met fietsen, 400 zonder fietsen
Bouwjaar/fabrikant 2016 - 2020 door Holland Shipyards Group

IJveer 55 en 56, IJveer 52, 53 en 54

Afmetingen 28,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,36 meter
Gewicht 190 ton
Max. snelheid 19 km per uur
Aandrijving Dieseldirect, 2 x Caterpillar – 254 kW, 2x roerpropeller – 300 kW
Aantal reizigers 240 met fietsen, 300 zonder fietsen
Bouwjaar/fabrikant 2010 en 2011 door Scheepswerf Grave (55 en 56) en 1995 Scheepswerf Den Breejen, verbouwd in 2003 door Grave (52-54)

IJveer 35

Afmetingen 23,29 m lang, 5,30 breed, diepgang 1,60 m
Gewicht 93 ton
Max. snelheid 19 km per uur
Aandrijving Dieseldirect schroef/roer, 1 x Caterpillar C12 – 150 kW
Aantal reizigers 120 personen
Bouwjaar/fabrikant 2002 door Scheepswerf Grave

© GVB october 2020