Achtergrond OV-netwerk

Het is druk in Amsterdam en het wordt steeds drukker. Meer toeristen, meer forenzen, meer inwoners. Meer reizigers. De komst van de Noord/Zuidlijn in de zomer van 2018 is een belangrijke uitbreiding van het OV-netwerk in de stad, waarmee onze reizigers en de stad beter kunnen worden verbonden. Want meer drukte vraagt om betere en snellere verbindingen. 

De komst van de Noord/Zuidlijn betekent voor Amsterdam niet alleen een nieuwe verbinding van Noord naar Zuid en vice versa. Het luidt tevens de komst in van een sterker en sneller netwerk; onder en boven de grond. Het metrosysteem wordt steeds meer de ruggengraat van het netwerk, omdat dit systeem veruit het snelst de meeste reizigers per rit kan vervoeren en geen last heeft van de drukte op straat en daar zelf ook geen drukte veroorzaakt. 

Sneller naar meer bestemmingen

Het onder- en bovengrondse OV gaat beter op elkaar aansluiten door de komst van de Noord/Zuidlijn, waardoor je sneller naar meer bestemmingen kunt reizen. Meer trams tussen Oost en West, minder trams en bussen naar het Centraal Station en een hoogfrequente Noord/Zuidlijn, waarmee je in een kwartier van Noord naar Zuid reist. Hiermee verbeteren we de bereikbaarheid van Amsterdam, vergroten we de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer voor onze reizigers en gebruiken we zo min mogelijk belastinggeld.