GVB aan het werk: verbeteringen

Vernieuwing metro’s

De metro’s van het type M4 (CAF) zijn van binnen en van buiten compleet gereviseerd. In totaal 34 voertuigen zijn voorzien van nieuwe stoelen, de vloer is vernieuwd en er is LED-verlichting aangebracht. Aan de buitenkant hebben ze de R-net kleurstelling gekregen.
De metro’s zijn ook op andere (niet zichtbare) punten grondig aangepakt, zodat we er weer jaren mee vooruit kunnen. In het eerste kwartaal van het volgende jaar worden de laatste voertuigen opgeleverd. 

Grotere veerponten

Dit jaar namen we een tweede gloednieuw veer in gebruik: IJveer 61. Op dit veer kunnen maar liefst 310 mensen worden overgezet, zo’n 70 meer per vaart. Het nieuwe veer is schoner en duurzamer. Deze nieuwe pont vaart tussen Centraal Station – Buiksloterweg.

Kennismaken met de nieuwe tram

Ze gaan pas rijden vanaf (medio) 2019, maar kennismaken met de nieuwe tram kon deze zomer al in remise Lekstraat. Reizigers en andere geïnteresseerden bekeken de tram van binnen en van buiten. Ook kon iedereen stemmen over de stoelen en de stangen.

Instapbegeleiders GVB pont tussen Buiksloterweg- Centraal Station

De instapbegeleiders helpen de reizigers bij het op- en afstappen van de pont en zijn herkenbaar aan een geel GVB-hesje. Zij zorgen voor een betere verdeling van de reizigers aan boord, die daardoor sneller en soepeler op- en af kunnen stappen.

GVBeestje bek in town

Je kende hem natuurlijk al: het GVBeestje met een onverzadigbare trek. Een leuk spel voor in de tram en later dit jaar ook in de bus. Hap zoveel mogelijk voorbijgangers en verbeter je highscore. Hoe ver ben jij gekomen?

Gastvrij werken

We vinden het belangrijk dat je je thuis voelt wanneer je met ons reist. Speciaal daarvoor hebben we al onze medewerkers getraind in ‘gastvrij werken’. Onze service aan alle reizigers staat hierbij voorop. We introduceerden o.a. nieuwe, open servicebalies in een aantal trams zodat onze medewerkers goed zichtbaar zijn en het makkelijker is om hen aan te spreken. 

Pinnen op bus en tram

Of je nu naar de supermarkt, de bioscoop of een restaurant gaat: je weet niet beter of je betaalt met je PIN-pas. Dat kan vanaf dit jaar ook op onze bussen. We zijn ook begonnen op de tram, lijn 1, 2 en 26. Begin volgend jaar kun je ook op andere trams pinnen.
Wel zo makkelijk. 

Wachten met muziek

Op de ondergrondse metrostations wordt sinds dit voorjaar muziek afgespeeld via de omroepinstallaties. De muziek is afgestemd op het moment van de dag en het aantal reizigers. Zo klinkt in de vroege ochtend en tijdens de spits rustige muziek of geluiden uit de natuur en is er in de middag ruimte voor meer energieke muziek. De muziek wordt uiteraard stopgezet tijdens omroepberichten. De compilaties zijn speciaal voor GVB gemaakt door Maarten Hartveldt.

Actuele reisinformatie

Op steeds meer plaatsen in de stad zijn elektronische reisinformatieborden geplaatst. Op deze nieuwe borden is in een oogopslag te zien hoe lang het nog duurt voordat de bus of tram eraan komt. Op de nieuwe borden is bovendien ruimte voor aanvullende informatie, zoals bijvoorbeeld de oorzaak van een verstoring. In totaal staan er nu zo’n 500 van deze palen; komend jaar worden er nog eens zo’n 75 bijgeplaatst. 

Extra pont tijdens evenementen NDSM-werf

Voor de extra pont, die vanaf achter het Centraal Station naar Noord vaart, is een nieuwe steiger aangelegd bij de NDSM-werf. De extra aanlanding en pont zorgen ervoor bezoekers en bewoners tijdens evenementen veilig naar de overkant kunnen.