Onlangs hadden we heel bijzondere testreizigers op de Noord/Zuidlijn: 140 containers gevuld met maar liefst 84.000 liter water. Zij hielpen ons alvast te testen hoe het nou is om met een volle metro op de Noord/Zuidlijn te rijden.
In totaal hadden we daarmee 91.000 kilo aan gewicht aan de metro toegevoegd, zo ongeveer het gewicht van het aantal reizigers in een volle metro.
Instappen
De lege containers hebben we stuk voor stuk met een heftruck de metro in getild om ze daarna handmatig verder door het voertuig te verdelen. Hierna hebben we met een waterslang elke container met water gevuld. Geen kleine klus: het duurde van vrijdagochtend 23 maart tot zaterdagavond 24 maart waarbij de hele nacht is doorgewerkt.
Comfortabel remmen
De verzwaarde metro was nodig om ons beveiligingssysteem grondig te testen voordat we met testreizigers gaan rijden in april en mei. Het gewicht van reizigers in een metro heeft namelijk effect op het rij- en remgedrag, en we wilden kijken of de treinsystemen er voor zorgen dat je daar als bestuurder en reiziger niets van merkt.
Precies hetzelfde
Vincent Pfeil, manager Opleidingen Metro, reed als een van de eersten met de zwaarbeladen metro: “Het is natuurlijk een gek idee om meer dan tachtig ton water in je nek te hebben klotsen. Maar eerlijk gezegd? Ik heb er niets van gemerkt, er was geen verschil met het rijden met een lege metro. We trokken nog even snel op en het remmen was precies hetzelfde. Ook de hellingproef verliep goed.”
Overgestapt
En onze bijzondere reizigers? Die zijn inmiddels leeggelopen, uitgeladen en overgestapt naar twee vrachtwagens. In onze metro ontvangen we in april en mei graag echte testreizigers.