OV in Amsterdam

Bereikbaarheid en mobiliteit

De stad breidt uit, het aantal inwoners en bezoekers en de bedrijvigheid nemen toe. GVB vervoert nu 843 duizend reizigers op een gemiddelde werkdag en verwacht dat dit aantal zal groeien naar 1 miljoen reizigers. Het OV-netwerk verandert mee, zodat Amsterdam goed bereikbaar blijft.

De Noord/Zuidlijn die op 22 juli 2018 in gebruik genomen is, is een belangrijke uitbreiding van het OV-netwerk in de stad. Hiermee kunnen we onze reizigers en de stad beter van dienst zijn.

Sterker en sneller netwerk

De Noord/Zuidlijn is meer dan een nieuwe verbinding tussen Amsterdam Noord en Zuid. Het maakt het netwerk sterker en sneller, onder en boven de grond. Het metrosysteem vormt de ruggengraat van het netwerk, omdat dit systeem veruit het snelst de meeste reizigers per rit kan vervoeren en geen last heeft van de drukte op straat en daar zelf ook geen drukte veroorzaakt.

Beter aansluiten

Het onder- en bovengrondse openbaar vervoer sluit beter op elkaar aan met de Noord/Zuidlijn. Daardoor kun je sneller naar meer bestemmingen reizen. Meer trams tussen Oost en West, minder trams en bussen naar Centraal Station en een hoogfrequente Noord/Zuidlijn, waarmee je in een kwartier van Noord naar Zuid reist. We verbeteren hiermee de bereikbaarheid van Amsterdam. Ook vergroten we de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer voor onze reizigers en gebruiken we zo min mogelijk belastinggeld.

Lees ook het Vervoerplan (nieuw venster)

© GVB 2018