“Ik leg mijn hele ziel en zaligheid hierin,” zegt Astrid enthousiast terwijl ze onder station Noord in de opkomstruimte voor bestuurders van de Noord/Zuidlijn zit.
Geschiedenis schrijven
Waarom ze haar hele ziel en zaligheid in de metrolijn legt? “Omdat we geschiedenis aan het schrijven zijn.” Zo dacht ze er altijd al over: toen ze voor het eerst een metro op de lijn kon zien, kwam ze in haar vrije tijd ’s nachts naar station De Pijp. En toen er bestuurders voor de eerste testritten nodig waren heeft ze zich direct aangemeld.
Vanaf het begin
Peter was er ook bij, bij die eerste ritten door de Noord/Zuidlijn begin 2017. “Wij werden toen opgeleid door de twee allereerste bestuurders op de Noord/Zuidlijn en ouwe GVB-rotten in het vak: metrobestuurders Jan Leffelaar en Dick Manschot,” vertelt hij. “Dan reden we met hen een aantal dagen over het hele traject. Zo leer je de route pas echt kennen. En ik weet nog goed dat het heel anders was dan ik had verwacht. Het was niet één recht stuk, maar je maakt flauwe bochten en gaat licht omhoog en omlaag.”
In opleiding
Omdat de systemen op de lijn zich nog regelmatig ontwikkelen betekent dat voor Astrid, Peter en de steeds grotere groep bestuurders op de lijn, dat ze al doende leren. Astrid: “Zijn er nieuwe ontwikkelingen dan krijgen wij daar briefings over.” Voor nu is er dus nog geen complete opleiding om op de lijn te rijden. Maar die is wel in de maak als straks, naast de ruim zeventig bestuurders die inmiddels op de lijn rijden, nog zestig extra collega’s opgeleid moeten worden.
Begeleiden
In de tussentijd zijn Astrid en Peter met tien andere collega-bestuurders testritleiders. Zij begeleiden nieuwe metrobestuurders op de Noord/Zuidlijn. “Dat zijn collega’s die al op de andere lijnen rijden, maar zij doen wel eerst met ons erbij ervaring op de Noord/Zuidlijn op. Wij rijden dan twee of drie dagen met ze mee, zoals Jan en Dick dat bij ons deden,” legt Astrid uit. “Je moet namelijk niet alleen het nieuwe treinbeveiligingssysteem begrijpen, maar ook de metrobaan goed kennen. Als je rijdt moet je weten waar je ongeveer bent, zodat je dat bij bijvoorbeeld storingen aan de verkeersleiding door kan geven.”
Tussentijdse lessen
Maar de kennis en ervaring van een bestuurder op de Noord/Zuidlijn gaat verder. Zo moeten ze weten hoe ze op de verschillende stations een metro moeten ontruimen. “Daarvoor hebben wij net vorige week een opleiding gevolgd,” vertelt Astrid. We kregen eerst theorieles om vervolgens de stations af te gaan om te zien waar de nooduitgangen en nooddoorgangen zijn.” Uiteindelijk moeten alle GVB-metrobestuurders deze opleiding volgen.
Met testreizigers
Het is geen toeval dat Astrid en Peter samen met de andere bestuurders op de Noord/Zuidlijn deze opleiding volgen. Tijdens onze eigen testen die in april starten, gaan we namelijk met testreizigers rijden en ook onder andere ontruimingen oefenen. “Het kan mij niet snel genoeg zijn,” stelt Peter enthousiast. “Ik ben benieuwd hoe het is om met veel reizigers te rijden.” De kans is er in ieder geval dat hij dan ook eens met Astrid als testreiziger rijdt: “Ja ik heb me direct aangemeld als testreiziger met een stel vriendinnen. Ik rij niet alleen op de lijn, ik wil ook meemaken hoe het voor onze reizigers is!”