Lang voor de Noord/Zuidlijn
Lang voordat GVB op de Noord/Zuidlijn kon rijden, hielp Marcel al met de testen van het treinbeveiligingssysteem. “Dat was in 2014. Het was natuurlijk een nieuw systeem en dat testten we op ons testspoor in Diemen en later tussen de haltes Isolatorweg tot en met Amstelveenseweg.” Voor die eerste testen waren al metrobestuurders nodig. “Zij kregen een opleiding die we toen gaandeweg hebben ontwikkeld,” vertelt Marcel. Die opleiding is inmiddels volwassen geworden én hiermee kan op de Noord/Zuidlijn worden gereden.
GVB’ers in opleiding
Marcel: “We begonnen met enkele metrobestuurders en de groep werd steeds groter. We hebben inmiddels zeventig bestuurders die op de Noord/Zuidlijn rijden. Dat is veel, maar we moeten nog naar tachtig tot negentig bestuurders toewerken straks voordat de Noord/Zuidlijn op 22 juli gaat rijden. Daarnaast gaan we tijdens onze eigen testen met testreizigers, nog zestig extra bestuurders opleiden. Zo willen we straks een poule van 150 bestuurders van ons totaal van 260 bestuurders hebben, die op de Noord/Zuidlijn kunnen rijden.”
‘Straks kunnen 150 metrobestuurders op de Noord/Zuidlijn rijden.’
Leerzame testritten
Marcel rijdt regelmatig mee met de testritten: “Dat is erg leerzaam, ik leer vooral veel van de processen eromheen. En je werkt zo natuurlijk mee aan de Noord/Zuidlijn, dat blijft bijzonder. Al heb ik trouwens soms wel moeite met de avonddiensten en hele vroege diensten.”
Met testreizigers
Straks, als wij beginnen met onze eigen testen, dan mogen Marcel en onze bestuurders op pad met testreizigers. Marcel: “Ja dat is wel spannend. Een volle metro is zwaarder, dat rijdt anders dan met een lege metro. Het heeft ook invloed op het optrekken en afremmen wat weer de rijtijden beïnvloedt.”
‘Door met testreizigers te rijden komt er echt waardevolle informatie naar boven.’