Vanaf juni 2017 heeft de gemeente testritten gereden waarbij dienstregelingen nodig waren. Deze werden geleverd door onze planner Jeroen Vlaming en zijn collega’s. Zo kon de gemeente bijvoorbeeld onderzoeken hoe het gaat als we met een maximaal aantal metro’s rijden. Maar het interessantst vond Jeroen het als GVB de dienstregeling zelf mocht testen: “Normaal baseren we ons op data van een bestaande lijn, en daarmee kun je beter voorspellen. Maar de Noord/Zuidlijn is natuurlijk nieuw en daarom moeten we veel uitproberen.”
‘Normaal baseren we ons op bestaande data, nu moeten we heel veel uitproberen.’
Jeroen en zijn collega’s zijn begonnen met het bepalen van de rijtijden tussen de verschillende stations. Jeroen: “Dat is redelijk goed in te schatten omdat de metro vrij baan heeft. Maar we moeten ook aannames doen over de tijd dat de metro stil staat op de stations. Dan maakt het wel uit of er honderd of vijfhonderd reizigers instappen en of ze redelijk verdeeld staan over het station of allemaal met dezelfde roltrap naar beneden zijn gekomen. Door de tests leren we continu, en die nieuwe kennis verwerken we steeds weer in een nieuwe dienstregeling.”
Alles zelf ontdekken
Sinds juni 2017 heeft het team al 75 verschillende dienstregelingen gemaakt, deels voor andere tests maar ook om zelf meer over de dienstregeling te leren. Dit gaat de komende tijd nog wel even door. Jeroen: “Het is best intensief, je moet zelf bedenken wat je wil testen en zo alles ontdekken, maar dat maakt het eigenlijk ook heel leuk. En alles zodat we op 22 juli 2018 de beste dienstregeling voor onze reizigers hebben.”