Nieuwe M7-metro’s

In november 2018 heeft GVB 30 metro’s (met een optiepakket voor extra metrovoertuigen) gekocht bij de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop is gerealiseerd met subsidie van de  Vervoerregio Amsterdam  en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Naar verwachting vervoeren we eind 2022 de eerste reizigers in deze gloednieuwe voertuigen. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren. 

Deel deze pagina

De nieuwe M7-metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Op 23 augustus 2021 mochten we de allereerste M7 verwelkomen op onze Hoofdwerkplaats in Diemen. Een mooie mijlpaal! De overige voertuigen komen de komende jaren druppelsgewijs binnen vanuit de fabriek in Spanje. De nieuwe M7 testen en controleren we uitvoerig. Alle testen moeten aantonen dat we veilig met reizigers kunnen rijden. Dit gebeurt heel secuur en daarom zijn we hier vanaf de aankomst van de eerste metro zeker nog een jaar mee bezig. 

Nieuwelingen

De nieuwe metro’s zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijs-rode R-netstijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.  

Nieuwe M7-voertuigen in Nederland

Hier kun je zien welke M7-metros in Nederland zijn gearriveerd. Dat zijn de metro’s met grootwagennummers: 163, 165, 164.

In totaal hebben we nu dus drie metro’s in Nederland (laatst bijgewerkt 16 december 2021).

Nieuws & updates

Bekijk onze eerder verschenen nieuwsberichten en updates. Volg ons op Twitter voor actuele updates, foto’s en video’s. 

Factsheet M7-metro

Download deze .PDF

© GVB september 2022