Het Forum voor Stedelijke Vernieuwing presenteert vandaag, dinsdag 22 juni, een omvangrijk en ambitieus investeringsplan. Tot 2040 is 142 miljard euro nodig om te investeren in woningbouw (half miljoen woningen) in combinatie met hoogwaardig OV. De woningen komen in 14 grote gebieden.
Tot 2040 jaarlijks 1 miljard van het Rijk nodig
Van de 142 miljard euro is al 109 miljard euro met privaat geld gedekt. De overige 33 miljard euro zijn nodig voor het aanleggen van de infrastructuur, gebiedsontwikkeling en grondexploitatiekosten. Hiervan is inmiddels 13 miljard gedekt. Voor de resterende 20 miljard vraagt het Forum om een jaarlijkse rijksbijdrage van één miljard euro tot 2040.
Verhuurdersheffing afschaffen
Om de plannen financieel te realiseren zijn verder continuering van de Woningbouwimpuls en de afschaffing van de verhuurdersheffing onmisbaar in combinatie met afdwingbare prestatieafspraken. Voor meer informatie over de plannen en de precieze aanduiding van de veertien gebiedsontwikkelingen, kijk hier.
OV-schaalsprong
Ook in en rondom de grote steden is een ov-schaalsprong nodig. Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB en vertegenwoordiger van de stadsvervoerders in het Forum: “Gezamenlijk vervoeren we als stadsvervoerders 2 miljoen van de dagelijkse 4,75 miljoen ov-reizigers. In Amsterdam gaat het naast de de Noord/Zuidlijn ook over de sluiting van de metroring om Haven-Stad bij Sloterdijk. Hier worden 70.000 woningen gebouwd. Dat gebied moet goed bereikbaar worden gemaakt hoogwaardig openbaar vervoer. Den Haag wil het bestaande tramnetwerk doortrekken naar Zuidwest, waar tienduizenden woningen staan ingepland. Ook de Koningscorridor van de Haagse Binckhorst via Voorburg naar Zoetermeer moet opgewaardeerd. Daar komen 25.000 huizen. De RET wil Rotterdam-Zuid, waar 30.000 woningen komen, wil dat er een nieuwe metroverbinding komt die via een derde brug of een tunnel over de Maas van Feyenoord City naar Kralingen loopt. En een lightrailverbinding op de zogenaamde ‘Oude lijn’ van Dordrecht via Rotterdam, Schiedam, Delft, Den Haag en Leiden.”
Goed ov verdient zichzelf terug
Zuiderwijk is ervan overtuigd dat goed ov zichzelf terugverdient. ,,Neem de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam, die HTM en RET delen. Daar stapten vlak voor corona 45.000 reizigers per dag in. En de naar lightrail omgebouwde Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland haalde binnen drie maanden al de reizigersaantallen die eigenlijk pas na 3 jaar werden verwacht.” Zuiderwijk: ,,Waar OV komt, ontstaat reuring en nieuwe bedrijvigheid. Als je niet investeert in mobiliteit jaag je mensen de auto in. En dat willen we absoluut niet.”
Het plan van het Forum voor Stedelijke Vernieuwing maakt dit mogelijk. Zuiderwijk: “Het is een goed doordacht en onderbouwd plan. Woningbouw en goede bereikbaarheid via OV zijn twee kanten van 1 medaille, waar het essentieel is dat de overheid mee investeert. We zien gelukkig bereikbaarheid terug in veel partijprogramma’s, dus dit is echt een kans voor een nieuw kabinet om op door te pakken.”
Lees hier het hele persbericht van het Forum voor Stedelijke Vernieuwing.
Lees het interview in het AD dat stadsvervoerders RET, HTM en GVB vorige week gaven over de woningopbouwgave en noodzaak van een OV-schaalsprong.