Nog een paar dagen. Dan beginnen de grote zomerwerkzaamheden aan het metroperron van de Noord/Zuidlijn (perron 4) op Station Zuid. Van 16 tot 23 juli rijdt metrolijn 52 een week lang niet tot Station Zuid. Halte Europaplein is die week dan de begin- en eindhalte voor deze metrolijn. Voor projectleider S&C (Signalling & control) Barry Stoop van GVB zijn de dagen voor de start van zo’n grote tijdelijke buiten gebruikname hoogtijdagen. “Vanaf eind 2019 zijn we al bezig met de voorbereidingen van deze aanpassingen en in die éne week komt alles bij elkaar en moet het gebeuren.”
Metroperrons verhoogd en verbreed
De werkzaamheden aan metroperron 4 maken deel uit van de grote vernieuwing van station Amsterdam Zuid van het programma Zuidasdok. De vernieuwing van Station Zuid is hard nodig om ook in de toekomst alle reizigers veilig en comfortabel te kunnen blijven vervoeren. Naast de aanleg van de Brittenpassage wordt ook de Minervapassage vernieuwd. Vanuit hier vertrekt de M52, ook wel de Noord/Zuidlijn genoemd, van perron 4.
Metroperron aan andere kant van Minervapassage
Barry licht toe: “De aanpassing van het perron 4 is een van de stappen in het grote geheel om ruimte te maken voor de bouwwerkzaamheden van Zuidasdok. Uiteindelijk komend de metroperrons aan de andere kant van de Minervapassage te liggen. In deze faseringsstap wordt het perron verhoogd en verlengd richting station Europaplein. Ook komt perron 3 erbij als bijsturingsperron voor de Noord/Zuidlijn en wordt het mogelijk om op perronniveau over te steken naar lijnen 50 en 51. Begin juni werd de overkapping op het metroperron van lijn 52 al verhoogd door de projectcollega’s van Zuidasdok. Met vijf hijskranen werd de 40 ton zware overkapping op zijn nieuwe plek gehesen.” (Bekijk hieronder de video)
Alle apparatuur verwijderen
Nu is het tijd voor de volgende stap. Barry: “In de nacht van 15 op 16 juli verwijderen wij eerst alle treinbeveiligingsapparatuur van het metrobeveiligingssysteem S&C. Dit zijn onder andere de blauwe ruitjes, de balises (de gele vierkante stoeltegel in het spoor), de assentellerkoppen, de kabels en een communicatiemast. Daarna neemt uitvoerder Heijmans het over. Zij verwijderen het spoor en gaan daarna aan de slag met het verbreden en verhogen van het perron.”
Ook softwarewijziging S&C
Op donderdag zijn die werkzaamheden afgerond en komt het team van Barry weer in actie. “Wij plaatsen alle apparatuur dan weer terug op de juiste plaats en op het nieuwe perronspoor 3 plaatsen we nieuwe apparatuur. En dan beginnen we met het testen, testen en nog eens testen. Het begint met het testen van de apparatuur. Vervolgens wordt met een metro de aangepaste treinbeveiligingssoftware getest. De software moest aangepast worden, omdat de treinen op een andere plek op perron 4 stoppen en omdat perron 3 nieuw is. Zonder deze softwareaanpassingen kan de metro niet rijden. Deze software is voor het testen op de baan al uitgebreid getest op de simulatoren.”
Vanaf zaterdag 23 juli normale dienstregeling
Barry sluit af: “Vrijdagmiddag rond ongeveer 15 uur beginnen we met testrijden tot zaterdagochtend. En vanaf zaterdag hopelijk weer volgens de normale dienstregeling. We weten inmiddels met S&C dat zich in de praktijk nieuwe incidenten kunnen voordoen bij softwarewijzigingen. Dus het blijft altijd spannend hoe het in de praktijk gaat. We vragen reizigers om vooraf goed de reisplanners te checken en rekening te houden met enige vertragingen.”