De eerste nieuwe 15G tram zie je vanaf medio 2019 rijden in de stad. Wie weet stap jij er dan wel in en ervaar je hem zelf als een van de eerste reizigers. Voordat het zover is, gaan we de nieuwe tram eerst nog uitgebreid testen op het netwerk. In de fabrieken van de Spaanse tramfabrikant CAF wordt intussen hard gewerkt aan het eerste voertuig. We nemen regelmatig een kijkje om de voortgang te bekijken.
Wagenbakken
Op foto 1 zie je de wagenbakken van de eerste 15G tram op een rij in de fabriek in Zaragoza (Spanje, regio Aragón). De 15G heeft in totaal vijf wagenbakken. De bakken zijn van aluminium. Op het onderframe wordt een kunststof vloer geplaatst, waar later natuurlijk nog een vloerbedekking overheen komt.
Truckstellen
De indrukwekkende truckstellen zie je op foto 2. Deze staan in de CAF-fabriek in Beasain (Spanje, regio Baskenland). Elke 15G tram heeft drie truckstellen in totaal; twee motortruckstellen en één looptruckstel. Een motortruckstel zie je je hier hangend op foto 2. Op de voorgrond een looptruckstel.
15G Factsheet
Nog even de feiten en cijfers van de nieuwe 15G tram op een rijtje? Bekijk dan deze 15G Factsheet.