Roltrap Vijzelgracht Foto: Frank Hylkema
Leesduur 2 minuten

De Noord/Zuidlijn: een historische sprong voor GVB

Drukte. We hebben er allemaal mee te maken in de stad én in alle GVB-voertuigen. Het antwoord? De Noord/Zuidlijn. Met deze nieuwe lijn, en met al onze bussen, trams, veren en andere metrolijnen helpen we reizigers straks beter op weg.

Nu komen grote groepen reizigers uit Noord nog met de bus naar Centraal Station en reizen veel toeristen met de tram op routes waar straks de Noord/Zuidlijn rijdt. Vanaf 22 juli 2018 kan een groot deel van deze reizigers in plaats van boven de grond, de reis een stuk sneller onder de grond af leggen.

Meer reizigers

Straks rijden onze nieuwste metro’s, de M5, elk met een capaciteit van duizend reizigers op een route waar voorheen vele bussen moesten rijden die per stuk zo’n vijftig reizigers kunnen vervoeren. Nu nog rijdt er elke minuut een bus door de IJtunnel vanuit Noord naar CS, in de spits zelfs wel vaker. Bepaalde tramlijnen zijn nu nog overvol, maar een deel van die tramreizigers zal straks de metro nemen. De Noord/Zuidlijn zorgt zo voor een enorme vergroting van onze capaciteit en een betere spreiding van de drukte.

Ruggengraat

De Noord/Zuidlijn zal tot ver in de buitenwijken van de stad invloed hebben. Omdat de lijn zoveel reizigers gaat vervoeren, kunnen we de vrijgekomen bussen en trams op andere routes inzetten. Die routes sluiten zoveel mogelijk aan op de Noord/Zuidlijn. Zo wordt de nieuwe metrolijn de ruggengraat van het OV-netwerk. Bussen en trams gaan dan vanzelfsprekend meer in oost-westelijke richting rijden. Al betekent dit niet dat alles bovengronds verandert. In het zorgvuldig samengestelde Vervoerplan Noord/Zuidlijn zijn veel lijnen hetzelfde gebleven. Ten zuiden van het IJ blijven de bussen gelijk rijden, ook een aantal tramlijnen houdt dezelfde route of krijgt een gedeeltelijk aangepaste route.

Historisch

Toch staat er een enorme verandering te wachten vanaf 22 juli 2018. Een historisch grote zelfs. Niet eerder had een nieuwe metrolijn zoveel impact op het bovengrondse net. Veel tramlijnen die ooit als paardentram begonnen, CS als belangrijk eind- en beginpunt hadden en door de decennia heen steeds verder naar de buitenwijken werden doorgetrokken, krijgen een compleet andere route. Natuurlijk gingen er eerder al metrolijnen rijden in onze stad, maar daarvoor hoefden niet veel bus- of tramlijnen aangepast te worden. Nu wordt voor het eerst de complete structuur van het OV-netwerk aangepakt. De medewerkers van GVB bereiden zich keihard voor op deze grote verandering.

© GVB 2019