Marc de Vrind op station Vijzelgracht Foto: Grace Dechène
Leesduur 3 minuten

De Noord/Zuidlijn onderhouden: hoge plafonds en strakke schema’s

Voor we met testreizigers gaan rijden op de Noord/Zuidlijn, voert de gemeente nog verschillende tests uit. Hier valt ook het onderhoud en beheer van de lijn onder. GVB heeft een belangrijke rol in deze tests, omdat wij straks één van de partijen zijn die de nieuwe lijn gaan beheren en onderhouden.

Ervaring in de praktijk

Als voorbereiding op deze testfase hebben alle GVB-monteurs de nieuwe stations bezocht om ze goed te leren kennen. Ook hebben ze verschillende opleidingen over de nieuwe systemen en installaties van de Noord/Zuidlijn gevolgd. “Nu zien we meteen of de opleiding voldoende is geweest,” stelt Everard van Rees, testmanager van de gemeente. Tijdens het testen leren de monteurs de Noord/Zuidlijn namelijk pas echt kennen.

De Noord/Zuidlijn heeft veel nieuwe systemen

Veel in 1 keer

Bij dat oefenen komt een hoop kijken. Marc de Vrind van GVB licht toe: “We hebben te maken met allerlei nieuwe systemen van toezichtcamera’s tot reisinformatiesystemen. Verder hebben we ook te maken met zaken als het vinden van een parkeerplek bij het station en weten waar de juiste installaties en knoppen zitten.”

Strak schema

De korte tijdsperiode waarin elke nacht het onderhoud moet plaatsvinden is een extra uitdaging.  Als de Noord/Zuidlijn vanaf 22 juli in gebruik is genomen, is er namelijk maar een korte periode waarin geen metro’s rijden. Om precies te zijn een periode van vier uur en twintig minuten. Tijdens de huidige testen kijken we hoe we zoveel mogelijk onderhoud en beheer in die beschikbare uren kunnen uitvoeren.

Hoogwerkers vervoeren naar Noord/Zuidlijnstations. Foto: Grace Dechène

Hoge plafonds

De stations zelf brengen ook uitdagingen met zich mee. Een voorbeeld zijn de hoge stations: “Omdat de plafonds zo hoog zijn, moeten we als bijvoorbeeld een lamp stuk is met een hoogwerker werken,” vertelt Marc. “En die moeten we elke nacht in die vier uur en twintig minuten de stations in krijgen en er ook weer uit halen.” Everard: “De architectuur is prachtig, maar vanuit het oogpunt van onderhoud niet overal even handig. We testen nu hoe we het onderhoud ook op de lastige plekken zo snel en slim mogelijk kunnen aanpakken.”

Uitdagingen

Toch laten de twee zich door deze uitdagingen niet uit het veld slaan. Marc kijkt juist uit naar de komende testen: “Vooral de stroomstoringstest. Dan testen we een grootschalige storing waarbij alle installaties op de noodstroomvoorziening moeten overstappen. Dat blijft toch spannend.”

© GVB 2019