Leesduur 2 minuten

‘Haltehulp’ in GVB app voor reizigers met mobiliteitsbeperking

Reizigers kunnen vanaf 3 maart de toegankelijkheid van haltes vooraf checken via Haltehulp; een nieuwe functie op de Gappie app van GVB. Haltehulp is speciaal ontwikkeld voor reizigers met een mobiliteitsbeperking en die reizen met een hulpmiddel.

Persoonlijk reisprofiel

Haltehulp is een eerste stap in het persoonlijker maken van reisadvies voor reizigers die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Zij kunnen een persoonlijk reisprofiel instellen zodat ze precies kunnen zien welke haltes voor hen toegankelijk zijn en via welke haltes zij het beste kunnen reizen. Resultaten zijn op de Gappie app zichtbaar op de stadskaart/plattegrond (In de Buurt) of als onderdeel van vertrektijden. Haltehulp is vooraf uitgebreid getest met veldwerk, gebruikerstests en interviews met mensen die reizen met een hulpmiddel.

Toegankelijk en inclusief

Egbert de Vries, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit en bestuursvoorzitter Vervoersregio Amsterdam: “De gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam gunnen iedereen de mogelijkheid van het reizen met het openbaar vervoer. Daarom bieden we reizigers die dat moeilijk vinden hulp en ontwikkelen we hulpmiddelen als Haltehulp. Het is goed om te zien dat er wordt doorgepakt op het toegankelijker en inclusiever maken van het OV. Daarvoor is het van belang dat vervoerders, opdrachtgevers en belangbehartigers als Cliëntenbelang met elkaar in gesprek blijven.”

Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB: “Haltehulp toont nu de toegankelijkheid van de haltes in onze Gappie app, straks is het individueel reisadvies op maat. Stap voor stap gaan we de functionaliteit verder door ontwikkelen zodat het OV nog toegankelijker wordt. ”

Haltehulp

Haltehulp is tot stand gekomen, omdat de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en GVB zien dat de ondersteuning aan reizigers met een mobiliteitsbeperking tegemoetkomt aan de vraag van die reizigersdoelgroep om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen. Omdat bij alle drie de organisaties inclusieve mobiliteit verankerd is, zijn de krachten gebundeld om dit nieuwe hulpmiddel te ontwikkelen.

Haltehulp maakt deel uit van een steeds completer wordend pakket aan ondersteuning voor reizigers met een mobiliteitsbeperking. Vanaf de eerste ideefase tot en met de geplande doorontwikkeling is Cliëntenbelang betrokken bij het project. De aanwezige kennis en toegang tot praktijkervaringen, hebben geholpen Haltehulp te ontwikkelingen tot de versie die vandaag wordt gelanceerd en zal helpen bij de doorontwikkeling van de app.

© GVB november 2024