Wim van Oort Foto: Gé Dubbelman
Datum 29 maart 2018
Leesduur 3 minuten

Het OV onder controle vanaf onze centrale verkeersleiding

Dit interview delen

Tientallen beeldschermen vullen de ruimte. Op sommige knipperen alleen kleurige lijntjes: roze, groen en wit. Op weer andere zie je mensen over de metroperrons lopen. We zijn in het epicentrum van GVB: het Communicatie Centrum Vervoer (CCV).

Hier zorgen verkeersleiders dat we onze bijna 3000 collega’s en zo’n 850.000 reizigers dagelijks op plaats van bestemming krijgen. Bij een opstopping, wegversperring of andere calamiteit zorgen zij voor een goede doorstroming. Daarnaast monitoren ze op veiligheid. Het CCV is 24 uur per dag, zeven dagen per week bemenst. Door de komst van de Noord/Zuidlijn breidt het werkveld van de verkeersleiding flink uit en dat maakt hun werk extra uitdagend. “Zo’n historische uitbreiding van ons metronet is het mooiste wat je als verkeersleiding mee kan maken,” aldus Wim van Oort, manager van het CCV.

Ingewikkeld systeem

“Het metronet dat onze verkeersleiders overzien is uniek en complex,” vertelt Wim. “Onze metrolijnen kruisen elkaar namelijk en met de komst van de Noord/Zuidlijn wordt het alleen maar complexer. Ook omdat we op de Noord/Zuidlijn met een compleet nieuw treinbeveiligingssysteem werken dat we later ook op de bestaande lijnen invoeren.” Om de extra werkdruk aan te kunnen heeft het CCV het afgelopen jaar zeven nieuwe verkeersleiders aangenomen, nu zijn er in totaal dertig. “En we zijn nog steeds aan het werven,” aldus Wim.

Observeren

Ook voor onze operators OCC (Observatie Communicatie Centrale) verandert er veel met de komst van de Noord/Zuidlijn. Zij bewaken de sociale veiligheid op onze perrons. Ruim 800 camera’s overzien wat er op onze metroperrons gebeurt. Met de komst van de Noord/Zuidlijn verdubbelt dit aantal en leveren 1600 camera’s beelden van ons metronet. Onze operators OCC bedienen ook de roltrappen, liften en OV-chippoortjes. Heb je hulp nodig op het perron? Via de SOS-paal bel je direct met een van onze operators die je verder helpt.

Energie

Ook onze operators CAB (Centrale Afstand Bediening), ook wel schakelwachten, zijn nauw betrokken bij de veranderingen die de Noord/Zuidlijn teweegbrengt. Zij kunnen de stroom voor de metro’s uit- en aanzetten, besturen onder andere de brandbeveiligingsinstallaties en de systemen achter de roltrappen, liften en verlichting. Ze verwerken ook storingsmeldingen van de systemen, die allemaal zijn vernieuwd voor de komst van de Noord/Zuidlijn.

Testritten op de Noord/Zuidlijn

Maar voor het zover is, voeren we straks in april en mei onze generale repetitie op lijn 52 uit. Tijdens die testritten met testreizigers zitten collega’s van het CCV achter de knoppen. Wim: “Daar kijken we ontzettend naar uit. We hebben continu geoefend met lege metro’s, maar nu kunnen we eindelijk het totale plaatje zien: hoe werken vluchtroutes, hoe gaat het met de roltrappen, kunnen mensen hun weg vinden, hoe gedragen ze zich met in- en uitstappen? Met testreizigers kunnen we pas echt goed zien hoe alles werkt.”

© GVB april 2024