De samenwerking tussen GVB en VolkerRail aan het project voor de vernieuwing van de metrosporen tussen Spaklerweg, Rai en Overamstel is niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook een waardevolle leerervaring. Het is de eerste keer dat GVB en VolkerRail samenwerken in een bouwteamconstructie, een model dat steeds vaker wordt toegepast in de Nederlandse infrastructuursector. Door deze aanpak kan er efficiënt worden gewerkt en is er een gezamenlijk gevoel van verantwoordelijkheid. Dat levert ook belangrijke inzichten op voor toekomstige projecten.
Het grootste onderhoudsproject van GVB in jaren
Het project is het grootste onderhoudsproject van GVB sinds de uitbreiding van de Oostlijn. De sporen zijn 30 tot 40 jaar oud en dringend aan vervanging toe. De werkzaamheden omvatten het vernieuwen van twee keer 3200 meter spoor en de stroomrailconstructie, het vervangen van 12.000 m2 ballast, en het volledig vernieuwen van twee wissels. Daarnaast wordt de levensduur van drie wissels verlengd door houten liggers te vervangen door kunststof exemplaren.
Marc van Nassau, projectmanager bij GVB, benadrukt de omvang van de klus: “Dit project omvat alles, van de fundering tot de bovenbouw. Het is essentieel dat we het op tijd afronden, zodat metroreizigers er zo min mogelijk last van hebben.” Mario Pieper, projectmanager bij VolkerRail, voegt toe: “Dit is een project op topsportniveau. We moeten alles op alles zetten om de vernieuwingen binnen de geplande tijd te realiseren.”
Voordelen van een bouwteam
Voor GVB is dit de eerste keer dat ze werken met een bouwteam, en de keuze hiervoor is niet zonder reden gemaakt. “We hebben gekozen voor deze aanpak om zo al in de ontwerpfase samen te kunnen werken met VolkerRail”, legt Van Nassau uit. “Dit stelt ons in staat om hun expertise optimaal te benutten en de strakke deadlines te halen.” Een les die uit deze samenwerking is getrokken, is het belang van flexibiliteit en snelle aanpassing.
Duurzame oplossingen
Een ander belangrijk aspect van het project is het duurzaam gebruik van materialen. Er is bijvoorbeeld specifiek nagedacht over het hergebruik van ballast. Pieper legt uit: “We hebben ervoor gekozen om het nog goede ballastmateriaal te hergebruiken, waardoor bijna de helft ervan opnieuw te gebruiken is. Dit vermindert niet alleen de kosten, maar is ook duurzaam.” Met dit soort slimme oplossingen helpt VolkerRail GVB net even anders naar dit project te kijken.
Verschillende werkculturen
Een eerste uitdaging in dit project was om verschillende werkculturen samen te brengen. GVB, een voornamelijk op onderhoud gerichte organisatie, verschilt in werkwijze van VolkerRail, dat veel ervaring heeft met grootschalige projecten. “We hebben gemerkt dat er soms verschillende verwachtingen zijn, maar door open communicatie en wederzijds respect hebben we deze verschillen kunnen overbruggen”, zegt Van Nassau.
Daarnaast was het logistieke aspect van het project behoorlijk complex. Het transport van grote hoeveelheden materiaal, zoals ballast en spoorstaven, moest zorgvuldig worden gepland om ervoor te zorgen dat het metroverkeer en de omgeving er zo min mogelijk last van hebben. Hier bleek de ervaring van VolkerRail onmisbaar. “We hebben gebruikgemaakt van geplande buitendienststellingen, zoals die voor het Zuidasdokproject, om werk tijdens werk uit te voeren. Dit voorkomt extra hinder voor de reizigers en zorgt ervoor dat we onze deadlines halen”, vertelt Pieper.
Lessen voor de toekomst
Naast dat de samenwerking tussen GVB en VolkerRail in dit project nu al succesvol is, biedt het ook al waardevolle lessen voor de toekomst. Volgens Pieper en Van Nassau onderstreept deze samenwerking het belang van flexibiliteit, vroegtijdige betrokkenheid van alle interne partijen, en natuurlijk open communicatie. Van Nassau en Pieper zijn het eens: “Als dit project klaar is, gaan we samen proosten. En wie weet, misschien werken we in de toekomst nog eens samen aan een volgend groot project.”