Frans Cramer GVB Foto: Gé Dubbelman
Datum 18 mei 2018
Leesduur 3 minuten

Honderd losse eindjes die wij aan elkaar vastknopen

Dit interview delen

De Noord/Zuidlijn is nieuw voor ons, maar het succesvol vervoeren van reizigers met de metro niet. Hoe gebruiken wij onze ervaring om straks ook van de Noord/Zuidlijn een succes te maken?

“De Noord/Zuidlijn is een project van 3,2 miljard euro, je kan niet verwachten dat als je de schakelaar omzet dat alles dan precies doet wat je zou willen,” stelt Frans Cramer. Hij is onze manager Logistiek Centrum Metro en overziet alles wat met onze metro’s en het metronet te maken heeft.

Vooruit denken

Al ruim voor die schakelaar om ging, dacht Frans hierover na: “We wisten dat we tientallen extra bestuurders op moesten leiden voor de nieuwe lijn 52. Dus zijn we drie jaar geleden begonnen met het opleiden van extra instructeurs. Inmiddels hebben we genoeg bestuurders opgeleid om de Noord/Zuidlijn in dienst te nemen.”

Stations leren kennen

Maar toen onze testen naderden, kwamen we nog veel zaken tegen die opgelost moeten worden. Losse eindjes noemt Frans ze: “De bestuurders kunnen bijvoorbeeld wel op de Noord/Zuidlijn rijden, maar ze moeten ook de stations kennen om ze te kunnen ontruimen. Tot voor kort werd er nog gebouwd op de stations dus moesten we goed puzzelen en overleggen wanneer onze bestuurders hun rondes door de stations en de tunnels konden maken.”

Doorlopend leren

En dat rijden op de Noord/Zuidlijn verloopt ook anders dan verwacht. “Tot het laatste moment, voordat we startten met onze testen hebben we nog updates van het treinbeveiligingssysteem gehad. Sinds de start van onze testen werken we met dezelfde versie,” legt Frans uit. “Wij moesten bij blijven en uitzoeken wat precies onze mogelijkheden zijn met het systeem. Dat was een doorlopend leerproces. Voor de toekomst verwacht ik wel dat updates vaker aan de orde zijn. We hebben één voordeel, onze bestuurders hebben al machtig veel ervaring met de metro’s waarmee we op de lijn rijden. We rijden namelijk al sinds 2013 met dat type metro op onze bestaande metrolijnen.”

Bij een storing?

Ook een los eindje: wat doen we als een metro door een storing stil komt te staan? Frans: “Dan moeten we zorgen dat er een reservemetro klaarstaat, dat organiseren we nu. Er zal altijd een reservemetro op station Noord klaarstaan. En we zorgen dat monteurs met de metro kunnen rijden, dus ook zij worden nu opgeleid om op de Noord/Zuidlijn te rijden. En zo zijn er honderd losse eindjes die wij nu aan elkaar vastknopen.”

Veilig testen

Dat hebben we natuurlijk ook gedaan voor de testen die we nu doen met testreizigers. “We hebben een speciaal programmateam binnen GVB dat de testen heeft ontworpen. Zij hebben geregeld dat er nu testreizigers zijn om de verschillende scenario’s uit te testen. En wij, als vaste medewerkers bij GVB, zorgen met al onze kennis en ervaring ervoor dat we straks met zijn allen veilig en verantwoord kunnen testen. We runnen al jaren een metrobedrijf en weten precies waar we op moeten letten.”

© GVB 2019