Foto: Frank Hylkema
Datum 15 januari 2018
Leesduur 2 minuten

Jack’s werk gaat straks ontzettend veranderen

Dit interview delen

Door de hypermoderne Noord/Zuidlijn verandert er ontzettend veel aan ons werk. Daarom is Jack Oosthuizen, de GVB-projectleider bij de technische afdeling Rail Services samen met de gemeente al zo'n twee jaar bezig met de opleidingen voor onze technici. Zij hebben samen nog zo'n 1500 uur aan lessen te gaan.

De techniekopleidingen voor de Noord/Zuidlijn zijn met name voor de collega’s van Railmaterieel (verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van onze voertuigen), Rail Services (verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van alle infrastructuur in en om de rails) en de schakelwacht (onder andere verantwoordelijk voor het op- en afschakelen van stroom).

Nog 1500 uur te gaan

“Als je puur kijkt naar Rail Services, dan verandert er ontzettend veel aan ons werk met de komst van de Noord/Zuidlijn,” stelt Jack. “We zijn gaan inventariseren. Alles is nieuw en anders, van de manier waarop de rails op het beton zijn gemonteerd tot de LED-verlichting en van de manier waarop de stroom naar het compleet nieuwe type derde rails gaat tot het systeem achter de liften en roltrappen. Apart voor de railinfrastructuur, energievoorziening en systemen is daarom een opleidingsplan gemaakt en zijn we op zoek gegaan naar opleiders.”

‘Wie wanneer een opleiding volgt is een fikse puzzel.’

Nu zitten er 5000 manuur aan opleidingen op bij Rail Services. “En we hebben er nog 1500 te gaan. Inderdaad een flink aantal,” stelt Jack. “Het venijn zit hem vooral in de opleiding voor het treinbeveiligingssysteem Signaling & Control (S&C). Dat wilden we zo dicht mogelijk op de startdatum van de Noord/Zuidlijn doen omdat de kennis anders te ver weg zakt. Daarnaast moest ook nog worden uitgedacht wie wanneer welke opleiding moet volgen, een fikse puzzel was en is dat nog steeds.”

Doen alsof het 22 juli is

Het zwaartepunt van de opleidingen ligt in de eerste maanden van 2018. Vanaf januari testen we het beheer en onderhoud van de nieuwe metrolijn. “We gaan net doen alsof het al 22 juli 2018 is. Iedereen hier vindt het ontzettend spannend en leuk. We weten dat we veel onbekende zaken tegen gaan komen, maar iedereen ziet dat als een uitdaging om mee te denken en te zoeken naar een oplossing. Ik merk dat iedereen ontzettend gemotiveerd is om aan een goed werkend vervoersysteem op 22 juli te werken.”

© GVB april 2024