Datum 27 juni 2018
Leesduur 2 minuten

Ladder op, ladder af voor de juiste informatie

Dit interview delen

Bijna 80% van alle haltes in de stad krijgen per 22 juli nieuwe informatie. De helft van de lijnen verandert en de Noord/Zuidlijn gaat rijden, onze focus ligt op het zo goed mogelijk voorbereiden en informeren van onze reizigers. Daarom zorgt onze collega Fikri Cekici met zijn collega’s van de afdeling Haltebeheer dat de informatie op de haltes klopt.

“Er zijn ongeveer 2300 haltes in de stad voor bussen, trams, metro’s en veren. Alle informatie in die haltes komt bij ons vandaan,” legt Fikri uit. “En dat zijn niet alleen dienstregelingen, maar ook bijvoorbeeld omgevingskaarten, de lijnennetkaart en extra informatie over bijvoorbeeld omleidingen.”

Helft van de lijnen

De helft van onze lijnen wijzigt, hierdoor verandert op zo’n 80% van de haltes de informatie. Fikri: “Er zijn lijnen die anders gaan rijden, of verdwijnen en we krijgen er de stations van de Noord/Zuidlijn bij. Op de Noord/Zuidlijnstations van Noord tot en met Europaplein, dus alleen niet op station Zuid, heb ik in de vitrines al informatiekaarten geplaatst. Uiteindelijk moet de dienstregeling nog in die vitrines komen.”

Andere maten

De maatvoering van de vitrines op de Noord/Zuidlijn is even wennen. Fikri: “Ik ben de stations zo’n vier keer langs geweest om alle vitrines op te meten. Soms hangen ze ook iets hoger. Op station Vijzelgracht bijvoorbeeld hangt er eentje op 2,5 meter hoogte, daar hebben we dan een trap voor nodig. Of mijn langere collega, ik ben maar 1,65 meter.

Extra collega’s

Vanaf 16 juli gaan we de informatie op de haltes van Tram en Bus en de stations van het bestaande metronet vervangen. “Normaal werken we met twee mensen op straat, maar in die week breiden we uit met drie extra tijdelijke collega’s,” vertelt Fikri. “Omdat er nu zoveel lijnen ook echt veranderen moeten we ook de informatie in de bovenliggende blokken veranderen, dat betekent de hele dag de ladder op, de ladder af.”

Van buiten naar binnen

Fikri en zijn collega’s starten op 16 juli met de haltes aan de buitenranden van de stad. “We werken zo naar binnen richting de binnenstad. Drukke stations als Bijlmer ArenA, Sloterdijk, Gaasperplas, busstation IJzijde en het nieuwe busstation Noord doen we op het laatste moment op 21 juli, omdat dat anders te verwarrend is voor reizigers.” Een flinke klus dus: “We streven naar correcte informatie overal en zetten alles op alles.” Aan ervaring zal het Fikri niet ontbreken: “Ik doe dit al 38 jaar.”

© GVB april 2024