Het is belangrijk dat GVB-monteurs de weg in de Noord/Zuidlijnstations straks goed kennen. Om bij storingen snel te schakelen moeten ze namelijk weten waar de technische ruimtes zijn en waar de installaties zich bevinden.
Technisch analist Maikel Rijkhoff en reliability engineer Kim van Dolder, beiden van GVB verzorgen de locatiebekendheidstrainingen van de monteurs van Rail Services. Dit is onze technische afdeling die straks verantwoordelijk is voor beheer en onderhoud van de Noord/Zuidlijn. Daarvoor zijn ze eerst zelf langs alle Noord/Zuidlijnstations gegaan en die kennis gebruiken ze nu om alle Rail Services monteurs op te leiden.
‘De stations ogen mooi, groot en hoog.’
Maikel: “De stations zijn anders ingedeeld en de installaties zijn groter ten opzichte van wat we gewend zijn. Voor ons is dit ook een leermoment.” Zo stonden hij en Kim bijvoorbeeld voor het eerst op station Vijzelgracht. Dit station heeft de langste roltrappen van alle Noord/Zuidlijnstatons en het kunstwerk erboven maakt het station bijzonder. Kim: “Vijzelgracht was het derde Noord/Zuidlijnstation dat we bezoeken en ze ogen allemaal mooi, groot en hoog.”
Nieuwe techniek
In de Noord/Zuidlijn zit ook ontzettend veel nieuwe techniek verwerkt. Maikel: “Daarin, zit naast de grotere afstanden die in de stations afgelegd moet worden, ook een uitdaging voor ons. We hopen tijdens de opleidingen straks de monteurs naast locatiebekendheid ook al een goede portie installatiebekendheid mee te kunnen geven.”