“We hebben 28 M5’s waarvan we er straks elke dag acht gereed moeten hebben voor de Noord/Zuidlijn,” vertelt Marcel. “Maar eigenlijk hebben we de afgelopen tijd natuurlijk al meerdere beschikbaar gesteld voor de testritten op de lijn. Eerst die van de gemeente, die vorig jaar al startten, en nu onze testritten met testreizigers aan boord.”
Prioriteit nummer 1
Dat is een flinke puzzel omdat dit type metro ook op de bestaande metrolijnen rijdt. “Dat betekent dat je daar minder metro’s tot je beschikking hebt en dat we het ons dus niet kunnen veroorloven om veel metro’s voor onderhoud binnen te hebben. Ze zijn bijna allemaal nodig op het spoor. En vanaf 22 juli meer dan ooit. Daarom is de Noord/Zuidlijn al zeker een jaar prioriteit nummer 1 voor ons,” legt Marcel uit.
Kilometers tellen
Wat betekent dat? Marcel: “Dat we achter de schermen het onderhoud van de M5 efficiënter hebben gemaakt. We sturen nu met de verkeersleiding precies welke metro waar en wanneer rijdt. Zo kunnen we bepalen hoeveel kilometers een specifieke metro rijdt. Dit bedenken we al weken vooruit. Zo zorgen we dat bepaalde metro’s niet veel meer kilometers rijden en dat een metro die voor een onderhoudsbeurt naar de werkplaats in Diemen moet, al in de buurt is.”
Slim sleutelen
Ook over de onderhoudsbeurten is slim nagedacht. Marcel: “De grotere beurten hebben we opgeknipt in kleinere (deel)beurtjes. Zo gaat het onderhoud sneller en kan een metro eventueel tussen beurtjes door naar buiten als het nodig is. Bijvoorbeeld in de spits als er iets teveel wagens uitvallen.”
Speciale storingsdienst
Ze worden dus grondig onderhouden, die metro’s. Maar wat als er straks eentje in storing gaat? Marcel: “Daarvoor leiden we een groep van zestien monteurs op. Zij vormen een aparte storingsdienst specifiek voor de Noord/Zuidlijn. Ze staan straks elke dag van 05.00 tot 01.30 en in het weekend – de uren dat er op de lijn wordt gereden – klaar. De metro zelf kennen ze al goed en nu doen ze bekendheid op met het treinbeveiligingssysteem, de stations en leren ze te rijden op de lijn.”
Klaar voor 22 juli
Maar we zijn er nog niet. Marcel: “Het onderhoud moet nog slimmer en sneller. Maar we zijn op de goede weg en dit is een superleuke klus. Er is niks boeienders om als techneut iets neer te zetten dat werkt: we hebben een prachtige metro die het doet en een organisatie die draait.”