In 2018 is de gemiddelde reizigerswaardering van GVB gestegen naar een 7,7 tegenover een 7,6 het jaar ervoor. Hiermee stijgt de gemiddelde reizigerswaardering bij GVB voor het derde jaar op rij. De resultaten zijn gepresenteerd door CROW, het onderzoeksbureau dat jaarlijks de uitslagen uit de OV-klantenbarometer bekend maakt.
Grote veranderingen in 2018
In het afgelopen jaar zijn veel veranderingen doorgevoerd in het ov-netwerk van Amsterdam. Met de komst van de Noord/Zuidlijn veranderde er ook veel in de dienstregeling bij bus en tram. Reizigers moesten hier in het begin aan wennen omdat veel bekende routes zijn veranderd. Gelukkig blijken de meeste reizigers goed te spreken over het nieuwe vervoersnetwerk. We zijn dan ook trots dat we ondanks de vele veranderingen, opnieuw een hogere reizigersbeoordeling hebben ontvangen.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
7,4 | 7,4 | 7,6 | 7,7 |
Totaal oordeel ritten GVB
Gastvrij werken
Mark Lohmeijer, directeur Techniek en Operatie: “We zijn blij met de stijging van de reizigerstevredenheid. De afgelopen jaren hebben we nadrukkelijk geïnvesteerd in gastvrij werken, de inzet van serviceteammedewerkers op drukke knooppunten en bijvoorbeeld de verkeersbegeleiders bij de veren. Het is erg fijn om te zien dat dit herkend en gewaardeerd wordt door onze reizigers. We zien ook dat het aantal reizigers fors blijft toenemen: in de afgelopen 5 jaar alleen al met bijna 20%.
Daling bij bus
Na de fraaie sprong in 2017, daalt de reizigerswaardering van een 7,8 in 2017 naar een 7,6 in 2018. Dat is teleurstellend. Reizigers waren hier met name kritisch over de informatie op de instaphalte, de informatie bij vertragingen en het vinden van een zitplaats. Naar verwachting hangt de teruggelopen reizigerswaardering hier samen met de toegenomen drukte op een aantal lijnen. Hier is al eerder actie op ondernomen om de druk binnen het netwerk te verdelen.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
7,5 | 7,6 | 7,8 | 7,6 |
Totaaloordeel rit bus
Flinke stijging bij tram, metro en veren
De waardering steeg bij de tram, metro en veren naar respectievelijk een 7,7 (tram en metro) en een 8,3 bij de veren. Bij tram was met name een hogere waardering voor de stiptheid van de voertuigen, de toegenomen klantvriendelijkheid en de overstaptijd. Voor metro geldt dat reizigers zeer te spreken waren over het makkelijk kunnen vinden van een zitplaats, de stiptheid van de voertuigen en de klantvriendelijkheid van het personeel. Bij de veren bleek men met name tevreden over de vriendelijkheid van het personeel, gemak om aan boord te komen en de netheid van de voertuigen.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
7,4 | 7,4 | 7,5 | 7,7 |
Totaaloordeel rit tram
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,7 |
Totaaloordeel rit metro
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
8,1 | 7,9 | 8,1 | 8,3 |
Totaaloordeel veren
Bijzondere vermelding Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn rijdt sinds 22 juli 2018. De tevredenheidsscore gaat dus terug over de laatste twee kwartalen van het afgelopen jaar. In het laatste kwartaal scoorde de Noord/Zuidlijn gemiddeld maar liefst een 8,4. De hoogste waardering was er hier voor het gemak waarmee ingestapt kon worden, de beschikbaarheid van zitplaatsen en de frequentie van de lijn.
Over de OV-klantenbarometer
De OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer. Dit is inclusief regionale trein, hoofdrailnet (NS-treinen), vervoer over water en de Waddenveren. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit.