Ronald Stroethoff (l) en Ray Chamman (r) Foto: Frank Hylkema
Datum 16 januari 2018
Leesduur 3 minuten

Ronald en Ray testen de Noord/Zuidlijn noodplannen uit

Dit interview delen

Om hun werk ook na de komst van de Noord/Zuidlijn goed te kunnen doen, leren medewerkers die over service en veiligheid waken, de ins en outs van alle Noord/Zuidlijnstations. Handhaver bij OV-Zorg Ray Chamman en medewerker Serviceteam Vervoer (STV) Ronald Stroethoff vertellen.

Ray en Ronald zitten respectievelijk namens OV-Zorg en Serviceteam Vervoer (STV) in een speciaal testpanel dat helpt bij de testen op de Noord/Zuidlijn. “We begonnen medio 2017,” vertelt Ray. “Ik ben vanuit OV-Zorg kerninstructeur van het noodplan, dat betekent dat ik gespecialiseerd ben in noodplanoefeningen. Dat is voor het bestaande metronet, maar we zijn het nu ook aan het opzetten voor de Noord/Zuidlijn. Alles wat ik leer, draag ik over aan mijn collega’s.”

Werk normaal uitvoeren

Samen met een aantal andere medewerkers van hun afdelingen dalen de twee regelmatig af in de Noord/Zuidlijnstations. Ronald: “We krijgen dan een testopdracht mee en moeten kijken of we het werk dat we normaal op de stations doen, kunnen uitvoeren.” OV-Zorg neemt bij een ontruimingsoefening bijvoorbeeld het voortouw. Ray: “We testen in realistische scenario’s of reizigers bij een calamiteit weg kunnen komen: gaan alle poorten open, gaat het ontruimingsalarm af, blijven de trappen en liften het doen, zijn er genoeg poortjes? Dat soort zaken.” STV test dan bijvoorbeeld hun mobilofoongebruik en ondersteunt OV-Zorg.

Noord/Zuidlijnstations leegmaken

STV test ook het openen en sluiten van stations, iets dat ze elke dag op elk station moeten doen. “Station De Pijp is bijvoorbeeld een flinke uitdaging,” legt Ronald uit. “De sporen liggen op verschillende verdiepingen, en op een andere verdieping is nog een gang. Je moet dan echt goed bepalen met hoeveel mensen en in welke volgorde je zo’n station leegmaakt en afsluit. Verder kijken we ook of iemand in een rolstoel op alle stations zijn weg kan vinden. Dat kan trouwens!” Beiden zijn enthousiast over hun betrokkenheid bij de tests.

‘Ik stond eens helemaal alleen op station Rokin, dan hoor je alleen in de verte de trams klingelen en realiseer je je hoe mooi en groots dit allemaal is.’

Mooi en groots

Ray: “Het is een geweldige ervaring, je bent een van de eersten die daar komt. Je komt in ruimtes waar je normaal nooit zou komen, zoals machinekamers en rook-warmte afvoer.” Ronald: “Ja je maakt bijzondere dingen mee. Ik stond eens helemaal alleen op station Rokin, er was zelfs geen bouwvakker, dat is wel heel apart. Dan sta je daar en alleen heel in de verte hoor je trams klingelen. Dan realiseer je je pas echt hoe mooi en groots dit allemaal is. Alleen al daarom beginnen we nu heel erg uit te kijken naar 22 juli 2018, dan kan iedereen dit zien.”

 

© GVB april 2024