Alle ondertekenaars van de intentieverklaring. Helemaal links: Alexander ten Have van GVB. Foto van Toon Buchner
Leesduur 2 minuten

Vanaf 2020 buslijn Westpoort in Amsterdamse haven

Na vijf jaar gaan er weer blauwwitte GVB-bussen rijden in het Amsterdamse Havengebied. Vandaag ondertekenden de initiatiefnemers Stichting Westpoort Bereikbaar, Port of Amsterdam, ORAM, GVB en verschillende bedrijven een intentieverklaring. Met het tekenen van deze verklaring zetten alle betrokkenen een belangrijke eerste stap richting de Westpoortbus 2.0.

Aanvullend openbaar vervoer als oplossing

Openbaar vervoer is belangrijk voor de leefbaarheid van de stad en de regio. Ook in gebieden die minder goed ontsloten zijn is dat belangrijk. Als een normale ov-lijn hierin niet voorziet kan aanvullend openbaar vervoer een uitkomst bieden. Sinds een aantal jaar ontwikkelt GVB deze dienstverlening en werkt hiervoor samen met private partijen. Deze partijen financieren de buslijnen, maar GVB rijdt ze. Alexander ten Have, vervoersmanager Commercieel Vervoer: “Het is fijn dat we in samenwerking met particuliere bedrijven dit soort initiatieven kunnen ontplooien en zo verschillende doelgroepen kunnen bedienen.”

Rieker Business Park en Kroonenberg Group

Sinds vorig jaar februari verzorgt GVB het aanvullend openbaar vervoer bij het Rieker Businesspark. Sinds de start is het aantal reizigers gestegen van 800 naar 1400 per dag. En sinds 2016 financiert de Kroonenberg Group het aanvullend openbaar vervoer voor kantoorpersoneel van de Zuidas, scholieren, bewoners en bezoekers van het winkelcentrum van het Gelderlandplein. GVB voert in beide gevallen de dienstregeling uit.

Duurzaam initiatief

In het Amsterdamse Havengebied moet aanvullend openbaar vervoer een uitkomst bieden voor de medewerkers en bezoekers. Voorheen moesten zij met eigen vervoer komen of met de Westpoortbus die door de havenbedrijven zelf wordt gerund in de stichting Westpoort Bereikbaar. Ten Have: “Het is de bedoeling dat er een aantal buslijndiensten gaan rijden vanaf station Sloterdijk naar de haven: een Westpoortbus 2.0. De bussen moeten vanaf 1 april 2020 gaan rijden voor een periode van drie jaar.” Alle betrokkenen willen een bus inzetten die duurzaam rijdt. Dit kan elektrisch zijn, maar dit kan ook op biobrandstof of zelfs op waterstof zijn. Dit wordt de komende maanden onderzocht.

© GVB 2019