Leesduur 3 minuten

Vernieuwing trambaan Admiraal de Ruijterweg

We vervangen in veertien weken tijd bijna 600 meter trambaanverharding op de Admiraal de Ruijterweg, tussen de Jan van Galenstraat en Karel Doormanstraat. De verharding is hier aan vernieuwing toe. Daarom gaat projectleider Giel Klupper hier met zijn team van 13 januari tot en met vrijdag 17 april aan de slag.

Verharding: onderbed, bovenbed en asfalt

Tijdens de werkzaamheden wordt alleen de verharding van de trambaan vervangen. Giel: “Dit betekent dat we het onderbed, bovenbed en asfalt vernieuwen. Het spoor zelf is nog niet aan vervanging toe. Dit plaatsen we daarom weer terug. Het spoor en de nieuwe verharding gaan straks (nog) ongeveer 20 jaar mee.”

Tram blijft rijden tijdens het werk

Tram 19 rijdt met aangepaste snelheid door het werk. “Hierin zit dan ook meteen de uitdaging”, vertelt Giel. “Normaal gesproken verwijderen we eerst de oude trambaan op een heel traject om vervolgens de nieuwe trambaan in zijn geheel te plaatsen. In dit geval blijft de tram rijden. We vervangen de verharding daarom steeds per vijftig meter. We halen het spoor eerst los. Daarna verwijderen we vijftig meter verharding . Vervolgens zetten we hier het spoor ter ondersteuning op betonblokken, zodat de tram erover kan rijden. Ten slotte vullen we dit deel op met de nieuwe trambaanverharding. En dan beginnen we weer bij het begin. Helemaal aan het eind van het traject maken we het spoor vast aan het nieuwe onderbed.”

Toegankelijkheid en verkeersomleidingen

Het werk vindt plaats in fases. Per fase gelden andere omleidingen voor het verkeer. Giel: “In de eerste zeven weken werken we vanaf de Rijpstraat richting Jan van Galenstraat. In de volgende zeven weken pakken we de verharding vanaf de Rijpstraat richting de Karel Doormanstraat aan.” Voor voetgangers, fietsers en nood- en hulpdiensten blijft de Admiraal de Ruijterweg bereikbaar. Bekijk voor de omleidingen van het auto- en vrachtverkeer de bewonersbrief. Verder blijft tram 19 rijden, echter stopt de tram niet bij alle haltes. Zie voor omleidingen van trams, bussen en vervallen haltes gvb.nl/omleidingen.

Werken aan de trambaan in de winter

“We werken in de winter en dit is altijd spannend voor onze planning”, vertelt Giel. “Bij periodes van vorst of andere extreme weersomstandigheden, hardt beton niet goed uit. We moeten dan bepaalde werkzaamheden uitstellen. Voor de komende periode ziet de weersvoorspelling er goed uit. Dat is gunstig voor de werkplanning.”

Meer informatie

Vanaf dinsdag 14 januari kun je elke dinsdagochtend tussen 08.00 en 09.00 uur bij ons in de bouwkeet terecht met vragen en opmerkingen. Vragen kun je ook stellen aan GVB Klantenservice 0900 – 8011 (regulier telefoontarief). Kijk voor informatie op gvb.nl/1279 en houd deze website in de gaten voor updates!

© GVB february 2020