In Amsterdam zijn zeven veerverbindingen, waarvan er twee ook ’s nachts varen. Verder verzorgt GVB ook drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal bij Zaandam, Velsen en Assendelft. De vloot bestaat uit 19 veerponten. Met de komst van de duurzame nieuwe IJveren in de 60-serie en de aankomende nieuwe elektrische veerponten voor het Noordzeekanaal komt GVB steeds dichtbij de ambitie om alle veren uitstootvrij te maken.
Interessante informatie en weetjes vind je op Wikipedia en YouTube.
IJveer 60, 61, 62, 63, 64 en 65
|
Afmetingen |
33,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,07 meter |
Gewicht |
280 ton |
Max snelheid |
19 km per uur |
Aandrijving |
2x elektromotor 250kW, 2x lithium-ion accu’s (totaal 134 kWh), 4x generatoren 143 kW, 2x roerpropeller – 300 kW |
Aantal reizigers |
310 met fietsen, 400 zonder fietsen |
Bouwjaar/fabrikant |
2016 - 2020 door Holland Shipyards Group |
IJveer 55 en 56, IJveer 52, 53 en 54
|
Afmetingen |
28,60 meter lang, 9,00 meter breed, diepgang 2,36 meter |
Gewicht |
190 ton |
Max. snelheid |
19 km per uur |
Aandrijving |
Dieseldirect, 2 x Caterpillar – 254 kW, 2x roerpropeller – 300 kW |
Aantal reizigers |
240 met fietsen, 300 zonder fietsen |
Bouwjaar/fabrikant |
2010 en 2011 door Scheepswerf Grave (55 en 56) en 1995 Scheepswerf Den Breejen, verbouwd in 2003 door Grave (52-54) |
IJveer 35
|
Afmetingen |
23,29 m lang, 5,30 breed, diepgang 1,60 m |
Gewicht |
93 ton |
Max. snelheid |
19 km per uur |
Aandrijving |
Dieseldirect schroef/roer, 1 x Caterpillar C12 – 150 kW |
Aantal reizigers |
120 personen |
Bouwjaar/fabrikant |
2002 door Scheepswerf Grave |