GVB steunt samen met RET, HTM en de Fietsersbond de oproep van 16 grote steden aan het nieuwe kabinet: maak werk van de wooncrisis in de steden.
Sterke samenhang
Er is een sterke samenhang tussen het bouwen van woningen en zorgen voor goede bereikbaarheid door OV- en fietsverbindingen. Het woningbeleid is gericht op verdichting. Tegelijkertijd staat de leefbaarheid en bereikbaarheid van de steden hoog op de agenda. Zo kent Gemeente Amsterdam de Agenda Autoluw. Voor een autoluwe stad heb je goede alternatieven voor de auto nodig zoals OV verbindingen en fietspaden.
Doortrekken Noord/Zuidlijn
In Amsterdam zijn met name 2 projecten zeer belangrijk: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de kleine metroring tussen Isolatorweg en het Centraal Station. Dit laatste is vooral ook nodig met het oog op de bouw van de nieuwe wijk Haven-Stad waar woningen voor zo’n 130.000 mensen worden gebouwd.
Noodkreet
De budgetten voor infrastructuur voor OV blijven al jaren achter bij de groei van Amsterdam. Wanneer na Corona de verstedelijking en economische ontwikkeling weer doorzet, zitten we rond 2030 al over de capaciteit van ons huidige netwerk. Ons pleidooi voor een OV- en fietsschaalsprong is dan ook een oprechte noodkreet.