Geen reizigers, maar zo’n 57.500 kg aan zandzakken reisden onlangs mee tijdens de nachtelijke testen van de nieuwe M7-metro. De zandzakken die verdeeld waren over de hele metro werden gebruikt om het rij- en remgedrag van een volle metro te testen.
Testcoördinator Sjir Boesten bij GVB: “Het gewicht van reizigers heeft effect op hoe de metro beweegt tijdens het rijden en remmen. In Spanje is er al uitvoerig getest op comfort en rijgedrag, maar ook op het eigen metronetwerk testen we hoe de metro rijdt. Dit deden we met verschillende testscenario’s in de weekendnachten. Zo zaten we de normale dienstregeling en de doordeweekse onderhoudswerkzaamheden niet in de weg.”
Testscenario’s rij- en remgedrag
Sjir vervolgt: “In twee weekenden volgden we precies hetzelfde testprogramma om te zien hoe de metro zich gedraagt in verschillende situaties. Eerst met een lege metro, daarna met een volle. Met zandzakken kun je goed het gewicht van een volle metro met reizigers nabootsen. Het kostte twee dagen om het voertuig te vullen. We reden op normale snelheid zonder te halteren. Daarna stopten we op elk station. Ook hebben met en zonder luchtvering gereden om het verschil in comfort voor de reizigers te testen. Al deze verschillende testscenario’s zijn door meetspecialisten op de voet gevolgd en vastgelegd.”
Luxer en moderner
“Het is geweldig om ‘s nachts als een van de eersten met de nieuwe metro te rijden”, vertelt Reinier Spierenburg, opleider en metrobestuurder bij GVB. Reinier: “We reden op de Noord/Zuidlijn en op lijn 53 tussen Amsterdam Centraal en Gaasperplas. Ik vergelijk het met het rijden in een volgeladen auto. Natuurlijk heeft dat invloed bij het optrekken en remmen. Al merk je dat verschil als metrobestuurder vrijwel niet. Het voertuig is er natuurlijk ook op gebouwd om zonder moeite zoveel gewicht te kunnen vervoeren. Daarbij lijkt het nieuwe voertuig op zijn voorganger (M5), maar toch is de M7 luxer, moderner en gaat de bediening makkelijker. Dit alles zorgt voor een meer comfortabele reis voor mij als bestuurder en naar verwachting ook straks voor de reiziger.”
Continue afstemming
Het testen deden we niet alleen. Sjir: “Bij elke rit waren onze verkeersleiders, ingenieurs van fabrikant CAF, de meetspecialisten en de leverancier van het metrobeveiligingssysteem Alstom nauw betrokken. Continue afstemming tussen al deze partijen is belangrijk om de testen goed te laten verlopen. We wachten nog op een officieel testrapport, maar de resultaten zagen er goed uit”, besluit Sjir tevreden. Deze testen zitten er nu op, maar er volgen er het komende jaar nog meer. Hier vertellen we in onze volgende updates meer over.
De nieuwe M7 metro’s
GVB heeft eind 2018 een contract gesloten met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijze-rode R-net stijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De M7 metro bestaat uit drie wagenbakken, is voorzien van het nieuwe metrobeveiligingssysteem en is ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor extra metrovoertuigen.