Metrobestuurder Mathijs in de simulator
Leesduur 3 minuten

Metrosimulator aanwinst op alle fronten

Vanaf begin maart worden metrobestuurders van GVB opgeleid in een van de drie metrosimulators die de stadsvervoerder van Amsterdam onlangs aanschafte. Twee jaar geleden deed de simulator zijn intrede bij de tram-afdeling, nu volgt ook de metrotak. Twee simulatoren zijn geschikt om te oefenen met de metrovoertuigen M5. Later dit jaar kunnen metrobestuurders ook op oefenen voor de M7, het nieuwste type voertuig dat momenteel getest wordt. De andere simulator is geschikt om te oefenen met de S3/M4-metrovoertuigen.

Eindeloos oefenen met metrosimulator

Vincent Pfeil, manager opleidingen en regelgeving Metro is heel enthousiast over de simulatoren: “We leiden nu klassiek op door in metro’s zelf te oefenen. Vanwege de dienstregeling hebben we daar maar beperkt de tijd voor. En bepaalde situaties zijn ook lastig en tijdrovend om op het netwerk te oefenen. Je kunt maar één keer langs een bepaald punt op een traject rijden en dan moet je helemaal terug om het weer opnieuw te doen. Bijvoorbeeld linkerspoor rijden. Dat kun je alleen op de Gaasperplastak oefenen, omdat de rest van het netwerk te vol is. In de simulator kun je dat eindeloos oefenen, want met één druk op de knop ben je weer terug in de situatie die je wilde oefenen.

Handelingen sneller onder de knie

Het virtueel opleiden heeft nog meer voordelen. Vincent: “Zo krijgen metrobestuurders bepaalde handelingen niet alleen sneller, maar ook beter onder de knie. Daarnaast kunnen veilgiheidskritische zaken geoefend worden. Zoals de vertrekprocedure, rijden op zicht, overbruggen van de CBTC, overbruggen van de deurbeveiliging, gebruik van de safe haven knop, oefenen met afwijkende weersomstandigheden. En tot slot is het kostenbesparend, want de metro’s hoeven geen opleidingsmeters meer te maken en kunnen ingezet worden in de dienstregeling. Op jaarbasis besparen we hier ongeveer 50.000 aan lege opleidingskilometers mee. Zeker met de stijgende energieprijzen zorgen de simulatoren ervoor dat lege kilometers beperkt worden.”

Metrobestuurder Mathijs vult aan: “Het is mooie stap tussen theorie en praktijk. Je hoeft niet meer eerst allerlei procedures uit je hoofd te stampen, maar je kunt deze gelijk oefenen met de juiste handelingen erbij. De simulatoren zijn echt een goede benadering van de werkelijkheid.”

Oefenen in een simulator brengt veel voordelen met zich mee

Training in metrosimulator is interactiever

De simulatoren zijn niet alleen geschikt voor nieuwe bestuurders. Vincent: “Ook ervaren bestuurders hebben hier baat bij. Bijvoorbeeld als ze een opfriscursus nodig hebben. Van de drie simulators zijn er twee om te oefenen met de M5 en M7-metro. En een simulator wordt gebruikt voor de S3/M4. De sneltram, S1/S2, heeft geen simulator omdat dit type metrovoertuig binnenkort uitstroomt. Ongeacht wie er komt oefenen in de simulator, bij elke type training kan één persoon de oefening doen en anderen kunnen meekijken. Zo wordt elke training interactiever, want je leert ook ontzettend veel van het meekijken bij een ander en dit met elkaar te bespreken.”

Opleidingscentrum van Metro

Opleidingsruimte van Metro

© GVB november 2024