Stap voor stap breiden we het aantal vaste combinaties van drie treinstellen uit
Leesduur 3 minuten

Stap voor stap langere metro’s in de spits

We kregen de laatste tijd regelmatig de vraag waarom we in de spits geen langere metro’s inzetten. Zeker nu er gelukkig weer meer reizigers gebruik maken van het ov begrijpen we deze vraag goed. Vollere metro’s betekent dat reizigers dichter op elkaar staan en er minder zitplek is. Tegelijkertijd willen we onze reizigers ook zo voorspelbaar mogelijk vervoeren. Dat vraagt op dit moment een zorgvuldige afweging vanwege ons nieuwe metrobeveiligingssysteem (CBTC). De ervaring heeft namelijk geleerd dat als we metro’s in een vaste samenstellingen laten rijden, we minder vaak problemen ervaren waardoor metro’s uitvallen. Toch maken we nu de stap om metro’s te verlengen.

Geleidelijk nieuw metrobeveiligingssysteem in gebruik genomen

Het zal niemand zijn ontgaan. In 2021 hebben we geleidelijk een nieuw metrobeveiligingssysteem in gebruik genomen. Dat was hoognodig. Het oude systeem werd steeds kwetsbaarder en zou op den duur leiden tot veel uitval en verstoringen. Helaas doen dit soort problemen zich ook voor tijdens de ingebruikname van het nieuwe vervangende systeem. In de afgelopen 12 maanden heeft het metroverkeer een aantal keer stilgelegen, waren er vertragingen en vielen er soms metro’s uit.

Veel problemen al opgelost

Inmiddels heeft leverancier Alstom veel problemen opgelost en is onze ervaring met het nieuwe systeem flink toegenomen. Het aantal verstoringen en vertragingen is in de afgelopen periode hierdoor gelukkig afgenomen. Maar er resteren echter nog onvolkomenheden in de techniek die we in de komende maanden, en mogelijk zelfs jaren, nog samen met de leverancier moeten oplossen.

Koppelen en ontkoppelen metro’s kwetsbaar

Een van de kwetsbaarheden van het huidige systeem blijkt te zitten in het koppelen en ontkoppelen van metrostellen. Dat koppelen en ontkoppelen doen we soms om treinen langer te maken, en daarmee reizigers meer ruimte te bieden. Ook kan het nodig zijn als we een technisch probleem vinden in een treinstel. We wisselen dan het defecte metrostel in voor een reserve metrostel.

M5’s en vaste combinaties van twee metrostellen

In de afgelopen maanden hebben we vanwege deze technische kwetsbaarheid zoveel mogelijk met onze lange M5-metro’s gereden en in vaste combinaties van twee metrostellen van het oudere materieel. Dat bleek tot het minste aantal storingen te leiden. Door het relatieve lage aantal reizigers kon dit ook. Ook met deze relatief korte metro’s was er voldoende ruimte voor het aantal reizigers.

Uitbreiden naar vaste combinaties van drie metrostellen

Nu het aantal reizigers toeneemt kijken we opnieuw naar deze balans. Om deze reden zijn we begonnen om ook vaste combinaties van drie metrostellen in te zetten. Het koppelen en ontkoppelen proberen we echter nog zoveel mogelijk te vermijden. Dat kan betekenen dat als er een technisch probleem is in een metrostel we de volledige metro uit de dienstregeling halen en uitwisselen voor een andere vaste combinatie. Het kan zijn dat deze metro noodgedwongen korter is omdat er op dat moment geen langere metro’s beschikbaar zijn.

Nauwkeurig uitval en vertragingen bijhouden

Door het inzetten van langere metro’s neemt de kans op vertragingen en rituitval iets toe. Ramon Rippens, directeur operatie van GVB zegt hierover: “Door alle opgedane kennis en ervaring, en na een gedegen voorbereiding, vinden we het verantwoord deze stap nu te nemen.” De komende maanden houden we nauwkeurig de uitval en vertragingen maar ook de drukte in de metro’s bij. Mede door technische verbeteringen hopen we snel gerichter op drukte te kunnen inspelen.

Hoe werkt CBTC?

 

© GVB november 2024