Anita Markx, Marco Hoogendoorn en Inge Keur staan voor de gedoopte NZK103
Leesduur 3 minuten

Vierde elektrische Noordzeekanaalpont gedoopt

De vierde elektrische pont voor over het Noordzeekanaal, de NZK Pont 103, is donderdag 12 mei 2022 gedoopt. Inge Keur, commercieel directeur van GVB verrichtte de doophandeling. De doop vond plaats in Hardinxveld Giessendam bij Holland Shipyards Group (HSG), waar de pont is gebouwd. De nieuwe ‘stekkerponten’ vervangen uiterlijk 2023 alle dieselponten over het Noordzeekanaal. HSG directeur Marco Hoogendoorn denkt dat het voor Nederland van groot belang is het initiatief te nemen in verduurzamen van de scheepvaart.

Champagnefles aan een touwtje

Deze champagnefles was voor de zekerheid ingekerfd met een glassnijder.

“Historische omwenteling”

Inge Keur, die de pont mocht dopen, sprak van een hele eer deel te mogen zijn van een historische omwenteling in de scheepvaart. “Negentig jaar geleden begonnen de ponten veelal als stoompont en werden er, net als in de Titanic, steenkolen verstookt in de pont. De eerste grote verandering was het inbouwen van de dieselmotor. Nu er bijna geen ijsbergen meer zijn om tegenaan te varen, is het ontzettend belangrijk voor ons, maar ook voor anderen, om elektrisch te gaan varen om de klimaatverandering af te remmen. GVB wil dat mensen die met het OV reizen er gerust op kunnen zijn dat dit niet meer ten koste gaat van de planeet. Dat gold al voor metro’s en trams, in 2025 geldt het voor alle bussen en volgend jaar al voor de NZK veerponten.”

Rijkspont 6, toen nog een stoompont

Rijkspont 6, nu uit de vaart, begonnen als stoompont, later op diesel.

Verduurzaming scheepvaart is mogelijk

Ook directeur Marco Hoogendoorn van Holland Shipyards Group is trots. De NZK 103 is in Nederland ontworpen en gebouwd. “Nederland moet, als maritiem land en met onze topingenieurs, ook voorop willen lopen hierin. Als we voorop lopen, klopt iedereen immers eerst bij ons aan.” De scheepvaart is misschien wel de meest uitdagende vorm van transport om te verduurzamen, vanwege de lange investeringstermijnen, lange afstanden en concurrentie. “Zonder stimulering vanuit de overheid zullen de reders en eigenaren die slag niet vanzelf maken”, zegt Hoogendoorn. “We zijn dan ook blij dat Amsterdam samen met GVB het goede voorbeeld geeft.” Veerboten zijn bij uitstek geschikt voor het varen op batterijen, vanwege de relatief korte afstanden die ze varen op eenzelfde vaarroute. Hoogendoorn: “Waar de afstanden langer zijn, is de verandering een technische noot die we gaan kraken. In de binnenvaart werken we aan projecten om bestaande schepen uit te rusten met een mini-elektriciteitscentrale op waterstof.”

Batterijen van de NZK 103

Een powerpack waar je “U” tegen zegt, bevindt zich in de buik van de pont.

Volgende pont in aanbouw

Intussen werkt Holland Schipyards in Hardinxveld Giessendam al aan de volgende ponten. De 104 wordt in Rotterdam afgebouwd. De 105 ligt in de hal en is al grotendeels in elkaar gelast. De bouwer werkt nauw samen met GVB om de vaareigenschappen en opzet te verbeteren. Zo had de eerste pont last van trillingen. De achtervin bleek iets te lang. Daardoor deed de krachtige waterstroom van de schroef (thruster) het schip vibreren. De achtervin op de eerstvolgende pont is daarom korter gemaakt.

In elkaar gelast pont, nog roestig

De in elkaar gelaste volgende pont, wel nog een beetje roestig. Volgende week gaat hij in de epoxylak.

© GVB november 2024