Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 4 minuten

Vanuit Eindhoven terug naar De Pijp, maar dan ondergronds

Meer dan honderd jaar geleden begon Wilhelm Ros als trambestuurder op lijn 25. Hij had het waarschijnlijk niet durven dromen dat zijn kleinzoon Pietje nu ónder zijn geliefde Pijp doorreist. We volgden Piet (79) op zijn testrit door de Noord/Zuidlijn.

Hoewel Piet is opgegroeid in Eindhoven, is hij dat eigenlijk ook in de Amsterdamse Pijp. Hier bracht hij al zijn vakanties door – Pasen, zomer, Kerst – bij opa Wilhelm en oma Maria aan de Govert Flinckstraat. Zijn opa leerde hem de fijne kneepjes van het reizen met de tram. Hij reisde al jong met de lijnen 16, 24 en 25 terug naar de Pijp.

Piet vertrekt met zijn groepje. Van links naar rechts: Drew Taylor, Wouter Simonis, Piet Meerman en Hans Bosse. Foto: Gé Dubbelman.

Met de Noord/Zuidlijn terug

En straks komt hij daar ook uit met lijn 52, de Noord/Zuidlijn. Hij doet mee aan het testscenario waarbij testreizigers in groepjes van vier over de Noord/Zuidlijn reizen. Zo kunnen we onderzoeken of iedereen zijn weg kan vinden en alles duidelijk aangegeven en te horen is. Piet gaat met vriend Hans Bosse en testreizigers Wouter Simonis en Drew Taylor de nieuwe lijn verkennen.

Een waarnemer in wit hesje ondervraagt Hans en Piet over hun testrit tot nu toe. Foto: Gé Dubbelman.

Ervaren met testen

Aan Drew hebben ze een ervaren testreiziger: “Ik doe vaker mee aan testen van nieuwe metrolijnen over de hele wereld. Twee jaar geleden nog in New York, over een maand in Londen. Ik moet wel zeggen dat ik het nog nooit zo goed georganiseerd heb meegemaakt als hier.”

Drew weet alles van testritten: “Nog niet eerder was er eentje zo goed verzorgd.” Foto: Ge Dubbelman.

Deze lijn is ideaal

De groep reist eerst naar station Noord, daar bekijken ze het station uitgebreid. Wouter: “Mijn eerste indruk? Het is mooi, strak afgewerkt. We zijn hier ook klaar voor, elke grote stad in Europa heeft een metro onder de stad door.” Drew denkt er net zo over: “De Noord/Zuidlijn is ongelofelijk. Ik heb zelf vroeger bij het Amerikaanse treinbedrijf Amtrak gewerkt en alles wat je met een metrosysteem kan bereiken komt hier samen. Ik vind het een ideale lijn. Ook het design van de stations vind ik prachtig.”

Station Noord is de eerste halte van de groep. Foto: Gé Dubbelman.

Metro onder de grote stad

Piet is wat kritischer. “Ik vind het wat zakelijk allemaal, maar dat komt ook omdat ik de metro van Moskou in gedachten heb.” Hans is wel over station Noord te spreken: “Wat schitterend. En het is toch ideaal een metro in de grote stad. Ik bezoek Amsterdam regelmatig met mijn hele familie, ik heb zeven kleinkinderen. De volgende keer nemen we ook de Noord/Zuidlijn.”

Dat was vroeger een Jamin

Het is Piet vooral om station de Pijp te doen. Daar is hij even stil en kijkt goed door het hek van het nu nog afgesloten station. “Ja, dit is de Albert Cuyp. Ik ben hier lang niet meer geweest, maar dingen uit mijn vroege jeugd komen weer terug. Zie je die Coffee & Sandwiches daar? Dat was vroeger een Jamin, daar haalde ik altijd een blok ijs in een papiertje.”

Hans en Piet zijn voorbeeldige testreizigers: samen zoeken ze uit hoe ze vanaf station De Pijp verder reizen. Foto: Gé Dubbelman.

Terug naar de Albert Cuyp

Piet sluit af: “Ik ga binnenkort weer terug met mijn kleinzoon Tycho van dertien. Naar de Govert Flinckstraat. Dan gaan we kijken of daar nog steeds de kramen van de Albert Cuyp worden opgeslagen. Of we er met de Noord/Zuidlijn heen reizen? Met Tycho zeker wel!”

 

© GVB november 2024