Vanaf 22 juli openen we de hekken van de Noord/Zuidlijn. Foto: Grace Dechène.
Leesduur 4 minuten

Ondertussen op de Noord/Zuidlijn

Wat gebeurt er op dit moment in de Noord/Zuidlijn? Een hele hoop. GVB pakt samen met de gemeente nog even flink door om op tijd klaar te zijn voor de start van de nieuwste metrolijn van Amsterdam.

De wegwijzers in de Noord/Zuidlijn

Tijdens de testritten merkten veel testreizigers het al op: niet alle bewegwijzering op de perrons klopte. “De meeste borden zijn nu aangepast door de gemeente,” vertelt een van onze communicatieadviseurs Gitti Meeuwis. “Deze week worden de laatste aanpassingen gedaan, we verwachten dat onze reizigers dan goed hun weg kunnen vinden op de Noord/Zuidlijn stations.”

Op sommige plekken staan de lijnnummers juist nog wel op de borden, zoals hier op station De Pijp. Foto: Grace Dechène.

Handige stickers

Op veel plekken staat nu ‘tram’ of ‘bus’ op de borden en niet meer de lijnnummers. Gitti: “Dat is in veel gevallen niet nodig, omdat maar bij één ingang trams of bussen stoppen. Als dat niet zo is, staan de lijnnummers er nog wel bij, zoals op station Vijzelgracht.” Op station De Pijp zijn stickers aangebracht welke roltrap je moet nemen om richting Noord of Zuid te gaan. Gitti: “Daar zijn we echt heel blij mee, het is een stuk duidelijker daar nu.”

Nieuwe stickers geven aan welke roltrap je moet nemen richting Noord (of Zuid) op station De Pijp. Foto: Henk Pieters.

Schone perrons

Sinds een aantal weken zijn ook de schoonmaakploegen volop in de weer op de stations van de Noord/Zuidlijn. “Er zat op veel perrons een roestbruine aanslag die was ontstaan door de afgesleten metaaldeeltjes van het spoor die in aanraking waren gekomen met water,” legt onze manager stationsbeheer Frank de Vries uit. “Dat hebben we nu schoon gekregen.”

De perrons zijn schoon voor 22 juli. Foto: Grace Dechène.

Veel boenen

De schoonmakers hebben het er flink druk mee. Frank: “Er valt veel te boenen, de stations bestaan uit heel veel glas, daar moeten we natuurlijk extra voorzichtig mee zijn. Zeker omdat de schoonmakers vanwege de hoogte van de stations in hoogwerkers werken. We verwijderen nu al het bouwvuil en -stof zodat alles er spic en span uitziet.”

Poetsen en nog eens poetsen zodat het spic en span is. Foto: Grace Dechène.

Drones onder Amsterdam

Ook vliegen we deze weken met drones in alle stations voor een laatste controle van de brandwerende beplating. Deze platen moeten goed op elkaar aangesloten zitten en zijn met het blote oog vanaf beneden niet te zien.

De Noord/Zuidlijn openen en sluiten

Tot slot zijn de servicemedewerkers van GVB op dit moment druk bezig met oefenen op de Noord/Zuidlijn. Een belangrijk onderdeel daarvan is het openen en sluiten van stations. “De laatste twee maanden voor de start zijn we ze gaan gebruiken,” legt servicemedewerker Michel van der Stam uit. “Door de vele elektra in de hekken is dat wel even andere koek dan op de al bestaande metrostations die gewoon met een sleutel opengaan.”

Michel laat het hek op station Rokin zien dat ingenieus inklapt en opgeborgen wordt in de wand. Foto: Grace Dechène.

Wees welkom!

Op station Rokin laat Michel zien wat voor bijzondere hekken er zoal te vinden zijn op het station. Bij de uitgang Spui verdwijnt het hek bijvoorbeeld in de muur. “Het is heel ingenieus en het past precies,” stelt Michel. “Andere dingen waar we op moeten letten is dat de deur die in het hek zit goed dicht zit, want alleen dan gaat ook de lift uit.” Het zijn dat soort zaken die we nu aan het oefenen zijn, zodat we op 22 juli met open armen (en hekken) onze eerste reizigers kunnen verwelkomen in de Noord/Zuidlijn.

 

© GVB november 2024