GVB en Metro en Tram (gemeente Amsterdam) slaan de handen ineen om binnen het tram- en metronetwerk concreet met duurzaamheid aan de slag te gaan. Tijdens een workshop op 27 november spraken we deze gezamenlijke ambitie uit en zetten we de eerste stappen om dit concreet te maken.
Zonnepanelen op de daken van metrostations, gerecycled beton, met vrijgekomen remenergie stations verlichten en meer. Er zijn volop voorbeelden van milieuvriendelijke initiatieven waarin we samenwerken met de gemeente. Toch signaleerden we dat kansen blijven liggen. Dit komt doordat bij het plannen en uitvoeren van projecten niet altijd direct aan duurzaamheid wordt gedacht. Een team van duurzaamheidsexperts van GVB en Metro en Tram (MET) heeft de eerste stappen gezet voor een gedeelde agenda. Deze vertalen we nu naar de praktijk op en om het spoor.
Wat kunnen we doen?
Paul Kleyn (beheerder Wet Lokaal Spoor bij MET) en Maarten Cassee (hoofd Rail Services GVB) staan aan het hoofd van de samenwerking. Maarten: “Binnen duurzaamheid hebben we het natuurlijk over energiebesparing. Ons metro- en tramnetwerk is een grote energieverbruiker. Dat geeft verplichtingen, maar biedt ook kansen om energie te besparen. De zonnepanelen op stations zijn een mooi voorbeeld. Daarnaast praten we over klimaatverandering en het effect op onze spoorbaan: hoe gaan we om met veranderende weersomstandigheden, zoals extreme regenval en lange periodes van grote warmte?”
Lopende initiatieven op terrein van duurzaamheid
Op dit moment lopen er al verschillende samenwerkingsverbanden tussen GVB en MET. Een aantal voorbeelden:
- Inkoop en hergebruik van materialen. In het beheer en onderhoud van de spoorinfrastructuur gebruiken we veel grondstoffen zoals beton, staal en koper. Bij inkoop en projecten werken MET en GVB aan grotere toepassing van secundaire grondstoffen en hergebruik.
- Zwaar materieel GVB. Verduurzamen wagenpark van zware dieselvoertuigen (38 stuks) zoals sleepvoertuigen en bovenleidingmontagewagens.
- Energiebesparing bij tram en metro infra. Groot besparingspotentieel door te investeren in remrecuperatie (terugwinnen van energie bij het remmen), opslag en hergebruik energie zowel in het metro – als tram areaal.
- Bouwlogistiek van projecten. Bij werken in de stad verminderen van (transport)bewegingen en het inzetten van zero emissie materieel en aggregaten indien mogelijk.
- Zonne-energie. Realiseren van de aanleg van zonnepanelen bij projecten rondom de railinfrastructuur, bijvoorbeeld op metrostations en langs het spoor.
Op zoek naar duurzame oplossingen
Om de duurzame ambities te realiseren, is input van alle collega’s van onschatbare waarde. Paul: “Het gesprek over duurzaamheid kan soms nogal abstract zijn. Juist de mensen die werken aan het spoor weten als geen ander welke verbeteringen er binnen hun vakgebied mogelijk zijn.” Maarten: “Tijdens de workshop merkten we al dat mensen betrokken zijn en samen op zoek willen naar oplossingen. Elk idee is welkom en wordt serieus genomen.”
Twintig jaar vooruit
Samen met de gemeente Amsterdam stellen we een concreet actieplan op aan de hand van de uitkomsten van de workshop. Maarten: “Er moet veel gebeuren en we moeten tot wel twintig jaar vooruitkijken. Eén ding staat voorop: de wil is er.” Paul: “Sommige mensen zien de maatregelen die we treffen als druppels op een gloeiende plaat. Ik zie het liever als kansen, die een extra impuls krijgen door deze samenwerking. We pakken dit nu samen aan.”