Nieuw metrobeveiligingssysteem

Welkom aan boord!

Metronetwerk dat klaar is voor de toekomst

Samen met de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam werken we aan een toekomstbestendig metronetwerk in de stad. Sinds 24 oktober 2021 rijden onze metro’s volledig onder een nieuw systeem dat CBTC heet. CBTC staat voor: Communication Based Train Controle. Vervanging van het oude systeem was hard nodig, want na 40 jaar zou dit systeem ook verstoringen en uitval geven.

De Noord/Zuidlijn (lijn 52) rijdt sinds de start van deze nieuwe metrolijn in juli 2018 al met dit nieuwe systeem. Vanaf eind februari 2021 nemen we het systeem stap voor stap in gebruik op de andere metrolijnen (lijnen 50, 51, 53 en 54 ) in de stad.

Voorbereid op de toekomst

Amsterdam heeft gekozen voor een nieuw systeem van leverancier Alstom: Communications Based Train Control (CBTC). Het nieuwe systeem maakt o.a. gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt.

We hebben bij de keuze van het nieuwe systeem rekening gehouden met de toekomst waarbij we vanwege de reizigersgroei vaker en op kortere afstand veilig van elkaar willen rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel zonder bestuurder te laten rijden.

Om deze video te bekijken moet je eerst onze cookies accepteren

Accepteer onze cookies

Recente berichten

Bekijk alle nieuwsberichten

© GVB june 2022