Vanaf 4 april nieuwe dienstregeling bij metro
Leesduur 3 minuten

Vanaf 4 april nieuwe dienstregeling metro: vaker rijden in de daluren

Onlangs vertelden we hoe we de dienstverlening onder het nieuwe metrobeveiligingssysteem, CBTC, steeds een stukje stabieler maken. We legden uit hoe we stap voor stap meer langere metro’s in de spits laten rijden. Vanaf volgende week, maandag 4 april, rijden onze metro’s volgens een nieuwe dienstregeling. Als gevolg van het nieuwe metrobeveiligingssysteem hebben we onze dienstregeling, rijtijden en reisplanners geactualiseerd zodat er naar verwachting minder vertragingen zijn. Daarnaast gaan we in de daluren doordeweeks overdag vaker rijden om zo het reizen buiten de spits te stimuleren. Tussen 9.00 en 16.00 uur rijdt voortaan elke 10 minuten een metro, net zoals in de spits. Hierdoor rijdt er nu de gehele dag 6 keer per uur een metro. Op de Noord/Zuidlijn rijden we daarnaast nog vaker, 8 keer per uur.

Data van duizenden metroritten verzamelen

Vervoerkundige Arjan Kal van GVB legt uit wat de aanleiding was voor deze aanpassing: “Met het oog op alle versoepelingen en het gelukkig weer groeiend aantal reizigers was dit een goed moment om dat te doen. Daarnaast zagen we dat onze rijtijden onder het nieuwe beveiligingssysteem wat aan de krappe kant waren. Daarom hebben we besloten die twee zaken te combineren in een nieuwe dienstregeling.” Arjan en zijn collega’s zijn hier al een paar maanden geleden mee begonnen. Arjan: “Het maken van een nieuwe dienstregeling is niet in één dag gebeurd. Daar hebben we wel wat voorbereidingstijd voor nodig. Sowieso moesten we eerst voldoende data verzamelen om de nieuwe dienstregeling op te baseren. Dan heb je het over enkele duizenden ritten. En er moet ook een nieuwe dienstverdeling voor het metropersoneel gemaakt worden, want de dienstregeling bepaalt wanneer een metrobestuurder begint, pauze heeft en weer klaar is.”

Betere overstap op Van der Madeweg

Door de nieuwe dienstregeling moet ook de overstap op Van der Madeweg verbeteren: Arjan: “Idealiter komen de metro’s uit beide richtingen op hetzelfde moment aan op Van der Madeweg zodat reizigers snel kunnen overstappen. De nieuwe rijtijden zorgen ervoor dat reizigers de overstap ook echt kunnen maken. Daarnaast gaan we de komende tijd met langere metro’s rijden als het moet, en met kortere metro’s rijden als het kan. In de daluren zijn er minder reizigers, dus kunnen we met kortere metro’s rijden. Dat scheelt veel energie en onderhoud. Op lijn 50 bijvoorbeeld gaan we drie lange metro’s in de daluren vervangen voor kortere metro’s. We willen maatwerk leveren aan onze reizigers.”

Waarom een nieuw metrobeveiligingssysteem?

In 2021 hebben we (Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en GVB) geleidelijk een nieuw metrobeveiligingssysteem, CBTC, in gebruik genomen. Dat was hard nodig, want het oude systeem werd steeds kwetsbaarder en zou op de den duur tot veel uitval en verstoringen leiden. Het in gebruik nemen van het nieuwe metrobeveiligingssysteem tijdens de dienstregeling ging af en toe gepaard met horten en stoten. Het afgelopen jaar heeft de metro een aantal keer stilgelegen, waren er vertragingen en viel de metro soms uit. Inmiddels heeft leverancier Alstom al veel problemen opgelost en is onze ervaring met het systeem de afgelopen maanden ook flink toegenomen. Het aantal verstoringen en vertragingen is de afgelopen periode daardoor gelukkig afgenomen. Ook de komende tijd wordt nog met man en macht gewerkt om te verbeteren, te leren en aan te passen.

© GVB may 2022