GVB bussen op station Noord
Leesduur 2 minuten

Elektrische bussen opladen met remenergie van Noord/Zuidlijn

Kun je elektrische bussen opladen met remenergie van de metro? TU Delft, Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) en GVB onderzochten het bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn. Bij het remmen van de metro komt veel energie vrij. Door deze energie op te vangen en te koppelen aan busladers, kunnen elektrische bussen opladen. De eerste resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. “Het scheelt nieuwe aansluitingen én bespaart een hoop energie. Goed dat de universiteit en AMS Institute oplossingen aandragen voor congestieproblemen. Dit soort initiatieven helpen GVB om steeds meer reizigers emissieloos te vervoeren”, aldus Marlies Molenkamp, logistiek manager bij GVB.

De onderzoekers concluderen dat het grote voordeel ligt in het feit dat er gebruik kan worden gemaakt van al bestaande infrastructuur van de Noord/Zuidlijn. De zogenoemde derde rail – een rail die naast het metrospoor loopt en de metro van stroom voorziet – kan de vrijkomende energie opvangen en naar een transformatorstation geleiden. Het onderzoek laat zien dat station Noord ongeveer 57% van de energievraag van bussen levert, station Noorderpark 22% en Amsterdam Centraal 6%. De resterende 15% is afkomstig van de anders verspilde remenergie van de metro. Hiermee kunnen twee busladers met ‘stroom’ worden gevoed. De volgende stap is nu om de busladers te koppelen aan de transformatorstations. De werkzaamheden daarvoor starten in de loop van dit jaar.

Ondanks deze slimme benutting van 15% remenergie blijft nog 75% van de vrijkomende remenergie onbenut. De moeilijkheid ligt in de kortstondige vrijgave van de energie. Dit potentieel samen met de mogelijkheden van energieopslagsystemen en integratie van zonnepanelen, maken dat AMS Institute, TU Delft en GVB de komende jaren samen blijven werken aan een innovatieprogramma voor het Amsterdamse openbaar vervoer.

“Om verduurzaming ten tijde van netcongestie niet te vertragen, zijn voor complexe infrastructuurvraagstukken slimme oplossingen nodig. Dit onderzoek is een voorbeeld van de grote meerwaarde van nauwe samenwerking tussen wetenschappelijke onderzoekers en partners in de stedelijke omgeving om tot vernieuwende en haalbare oplossingen te komen,” aldus Stephan van Dijk, directeur Innovatie bij AMS Institute.

Over AMS Institute

Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) is het gezamenlijke kennisinstituut van Wageningen University & Research, TU Delft en MIT. In nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam pakt het instituut urgente stedelijke uitdagingen aan met wetenschappelijk onderzoek en experiment, onderwijs en ondernemerschap. AMS Institute werkte voor dit onderzoek samen met de vakgroep DC Systems en Energieconversie & Opslag van de TU Delft.

© GVB october 2024