De nieuwe M7-metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Op 23 augustus 2021 mochten we de allereerste M7 verwelkomen op onze Hoofdwerkplaats in Diemen. Een mooie mijlpaal! De overige voertuigen komen de komende jaren druppelsgewijs binnen vanuit de fabriek in Spanje. De nieuwe M7 testen en controleren we uitvoerig. Alle testen moeten aantonen dat we veilig met reizigers kunnen rijden. Dit gebeurt heel secuur en daarom zijn we hier vanaf de aankomst van de eerste metro zeker nog een jaar mee bezig.
Nieuwelingen
De nieuwe metro’s zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua interieur goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijs-rode R-netstijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn ongeveer 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.
Nieuwe M7-voertuigen in Nederland
Hier kun je zien welke M7-metros in Nederland zijn gearriveerd. Dat zijn de metro’s met grootwagennummers: 163, 165, 164.
In totaal hebben we nu dus drie metro’s in Nederland (laatst bijgewerkt 16 december 2021).
Nieuws & updates
Bekijk onze eerder verschenen nieuwsberichten en updates. Volg ons op Twitter voor actuele updates, foto’s en video’s.