Vanuit de gedachte om duurzaam en energiezuinig te werken, is GVB een samenwerking aangegaan met Siemens om energiezuiniger te rijden. Zo gaat Siemens terugwinunits leveren zodat remenergie die vrijkomt wanneer een metro remt, kan worden teruggeleverd aan de energieleverancier. Terugwinunits zijn, net als gelijkrichters en schakelapparatuur, elektrische voorzieningen die voor duurzaam en veilig rijden heel belangrijk zijn.
Alles om energie te besparen
Als grootstedelijke vervoerder met een energie-intensief metro- en tramnetwerk is GVB een grootverbruiker van energie. Alle metro’s en trams rijden op 100% groene stroom en al 32 van de 75 bussen rijden elektrisch. Eind volgend jaar moeten zo’n 60 bussen elektrisch rijden en in 2025 moeten alle bussen uitstootvrij rijden. GVB probeert natuurlijk net als consumenten en andere bedrijven op het energieverbruik te letten. Mark Lohmeijer, directeur Techniek en Operatie: “Juist nu, met torenhoge energieprijzen, willen we er alles aan doen om energie te besparen en onze voertuigen zo zuinig mogelijk te laten rijden.”
Nieuw gelijkrichterstation Schinkel
Siemens gaat ook onderdelen leveren voor het gelijkrichterstation in de grootste remise van GVB, de remise Havenstraat. Een gelijkrichterstation voorziet de bovenleiding van de trams van stroom. Het huidige gelijkrichterstation aan de Vlietstraat is aan vervanging toe. Het is niet geschikt om 750 volt spanning op de bovenleiding te zetten. Dat is namelijk energiezuiniger dan de huidige 600 volt die er nu op staat. Het nieuwe gelijkrichterstation heet Schinkel, omdat het niet meer aan de Vlietstraat staat. De werkzaamheden om het gelijkrichterstation te vervangen, staan gepland in het voorjaar van 2024.
Door energiezuiniger te rijden en energiebesparende onderdelen te installeren, wil GVB het openbaar vervoer in Amsterdam bereikbaar en betaalbaar houden.