Servicemedewerkers Ate, Johan en Marzhelle staan hier op de Dappermarkt klaar voor reizigers. Foto: Carolien Lindeman.
Leesduur 4 minuten

GVB weet raad op de Dappermarkt

“Waar gaat lijn 7 straks heen?” “Is de Noord/Zuidlijn ook voor mij een handige optie?” “Waarom verdwijnt lijn 10?” Een greep uit de vragen die GVB’s servicemedewerkers de afgelopen weken op informatiebijeenkomsten door heel Amsterdam beantwoordden. Vrijdag 13 juli stonden ze op de Dappermarkt.

“Mag ik zo’n tasje?” klinkt het. Het is druk bij de blauwe GVB-kraam op de Dappermarkt. Servicemedewerker Marzhelle Avastia reikt met een brede lach de spulletjes uit. “Heeft u ook kinderen? Dan heb ik hier nog een bouwpakketje voor een papieren metro. En heeft u de folder met informatie over het nieuwe lijnennet van Amsterdam al?”

Het is druk bij de kraam van GVB op de Dappermarkt. Foto: Carolien Lindeman.

Leuke spulletjes

Samen met haar collega’s Johan Beems en Ate de Ruijter staat ze bij de kraam en de sfeer is bijzonder goed. Zo staan Louis en Jeanette met Johan te praten. Jeanette: “We weten dat de Noord/Zuidlijn straks opent en zijn benieuwd waarvoor GVB hier nu staat. Plus, we zijn dol op leuke spulletjes.” Johan lacht: “Ja we staan hier niet voor niets op een markt. Voor ons is het ook echt heel leuk ter afwisseling om zo tijdens een informatiebijeenkomst met reizigers in gesprek te gaan.”

Johan praat Louis en Jeanette bij over de veranderingen in het Amsterdamse OV-netwerk. Foto: Carolien Lindeman.

Voor de buren

Marzhelle spreekt ondertussen met Suzan die aan komt waaien bij de kraam. Suzan: “Ik weet dat lijn 9 verdwijnt, nu ben ik benieuwd welke lijn ik in plaats daarvan kan nemen.” Samen met Marzhelle zoekt ze haar nieuwe routes. Ze vraagt onder andere: “Waar gaat lijn 7 straks heen, en lijn 3? Mooi, ik wist het al een beetje, maar zo wordt het steeds duidelijker. Ik wil wel wat extra foldertjes mee, voor de Syrische buren.”

Marzhelle legt Suzan uit wat er voor haar gaat veranderen. Foto: Carolien Lindeman.

Verandering en Amsterdammers

Keshua wordt aan de kraam geholpen door Ate. Samen buigen ze over de grote kaart met alle lijnen. Keshua: “Ik ben wel nieuwsgierig wat er met lijn 7 en 14 gebeurt straks. Die stoppen nu nog voor mijn deur. Er verandert best wat, ik vind het niet zo leuk.” Ate laat haar zien welke nieuwe routes ze kan nemen.

Ate en Keshua bij de GVB-stand op de Dappermarkt. Foto: Carolien Lindeman.

Luisterend oor

Ate: “Dat zie ik bij veel Amsterdammers, we houden gewoon niet van verandering. En ik snap het ook wel hoor. Voor sommige mensen komt er een overstap bij en dat is niet voor iedereen even makkelijk. Ik vertel dan altijd maar dat dit een stap is die we samen doormaken en bied waar nodig een luisterend oor.” Hoewel ook Keshua nog steeds niet blij is met de veranderingen, verlaat ze na haar gesprek met Ate de kraam wel met een brede lach. Ate: “Daar doen we het voor!”

Top 3 vragen op de informatiebijeenkomsten

1. Waarom moet het eigenlijk allemaal veranderen?

Johan: “Ik vertel dan onder andere dat de Noord/Zuidlijn als ruggengraat van het netwerk gaat lopen en dat daar de rest van het vervoer op aangepast wordt.”

2. Hoe kom ik nu met een nieuwe route op mijn bestemming?

Ate: “Dat zoeken we dan met mensen uit. Niet iedereen is blij met de veranderingen, maar er zijn dan ook mensen die zich realiseren dat ze echt sneller op hun bestemming zijn straks.”

3. Waarom veranderen de lijnnummers eigenlijk?

Marzhelle: “Eigenlijk blijven veel lijnnummers hetzelfde, net als de lijnkleuren van metro’s en trams. Alleen daar waar lijnen echt anders gaan rijden, of nieuw zijn, zijn de nummers veranderd.”

© GVB 2018