Leesduur 3 minuten

Jaarverslag 2018: meer reizigers, minder subsidie én duurzamer

In 2018 vervoerde GVB weer meer reizigers met de bussen, trams, metro’s en veren in Amsterdam. Op een gemiddelde werkdag zo’n 875.000 reizigers, met pieken tot 1 miljoen. Ook waren reizigers voor het derde jaar op rij meer tevreden over de dienstverlening van GVB. In de jaarlijkse OV-Klantenbarometer waardeerden ze het ov in Amsterdam met een 7,7 (tegenover een 7,6 in 2017). De combinatie van hogere reizigersopbrengsten en het verder terugdringen van kosten zorgt voor een betere kostendekkingsgraad. Deze is de laatste jaren sterk gestegen, van 51,7% in 2008 naar 91,9% in 2018. GVB nadert hiermee het punt dat geen subsidie meer nodig is voor de exploitatie. Dit meldt de vervoerder in het jaarverslag 2018 dat vandaag is gepubliceerd.

“We zijn hier nog lang niet klaar”

De resultaten liggen in lijn met de aangescherpte doelstellingen die GVB vorig jaar heeft afgesproken. Met minder subsidie meer reizigers vervoeren en ook steeds duurzamer, want in 2025 wil GVB helemaal uitstootvrij zijn. Alexandra van Huffelen, algemeen directeur van GVB: “2018 was een uitdagend jaar èn een goed voorproefje van wat er nog allemaal komen gaat. De stad groeit en verandert in rap tempo. We werken aan bereikbaarheid voor iedereen in Amsterdam. Daarvoor zijn de komende jaren nieuwe investeringen nodig. Daarnaast is het onze maatschappelijke taak om bij te dragen aan een groenere en duurzamere stad. Amsterdam is nooit af en wij zijn hier nog lang niet klaar. We willen ook in de toekomst dé vervoerder van Amsterdam blijven.”

Meer reizigers, meer ‘groene’ kilometers

Niet alleen groeide het aantal reizigers, ook maakten ze meer kilometers: in totaal 968,1 miljoen kilometer. Omgerekend is dat zo’n 24.000 keer de wereld rond (of 1.210 keer retourtje maan). Door de toename van het aantal kilometers, steeg het energieverbruik. Deze stijging is deels te verklaren door de komst van de Noord/Zuidlijn die op 22 juli 2018 van start ging. En die door alle reizigers meteen werd omarmd en met een 8,5 werd gewaardeerd. Tegelijkertijd daalde het verbruik per kilometer 0,4% ten opzichte van 2017 mede dankzij energiebesparende maatregelen (en 17,3% ten opzichte van 2013). Ook daalde de CO2-uitstoot naar 28.064 ton.

Nieuw materieel

Komende jaren verwachten we veel nieuw materieel. Van Huffelen: “Al deze nieuwe voertuigen zijn een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren.” Eind 2019 rijdt de nieuwe 15G tram in de stad. De testen hiervoor zijn in volle gang. Begin 2020 stroomt de eerste batch van 31 elektrische bussen in. Het jaar daarop, in 2021, zal de nieuwe metro, de M7, onze vloot aanvullen. Van Huffelen: “Maar eerst laten we reizigers, belangengroepen en andere geïnteresseerden via een mock-up alvast kennismaken met de nieuwe metro. Dat kan deze zomer al!”

Voor iedereen bereikbaar

GVB is als vervoerder ook een van de grootste werkgevers van Amsterdam. Van Huffelen vervolgt: “We willen de stad voor iedereen bereikbaar houden. Bij GVB telt iedereen mee. We hechten eraan dat er bij ons plaats is voor mensen met een diverse achtergrond; we willen een afspiegeling van de stad met haar inwoners zijn. Inclusiviteit en diversiteit horen bij Amsterdam en dus ook bij ons.”

>> Bekijk het jaarverslag 2018